Boj všemi metodami. Jak šel ruský ropný gigant štěstí naproti

Boj všemi metodami. Jak šel ruský ropný gigant štěstí naproti

Ropný gigant Rosněfť systematicky manipuloval soudní rozhodnutí spjatá s bankrotem soukromé konkurence – ropné společnosti Jukos. Vyplývá to podle Financial Times z emailů, které má jeho redakce dispozici. 

Ruští právníci státem kontrolovaného ropného gigantu Rosněfť údajně zmanipulovali rozhodnutí soudu v Arménii, aby podpořili snahy o získání majetku a stovek milionů dolarů patřících dnes už zaniklé soukromé ropné společnosti Jukos, píšou Financial Times.  

Jukos byla jednou z největších soukromých ruských společností, vlastnil ji oligarcha Michail Chodorkovský. Kreml vedl po roce 2003 kampaň zaměřenou proti podniku. Společnost zbankrotovala kvůli zpětně doměřené dani 27,5 miliardy dolarů, následovalo uvěznění Chodorkovského a rozprodej aktiv společnosti za nízké ceny. Z velké části je skoupila právě Rosněfť. Faktické převzetí Jukosu spustilo vlnu soudních sporů.

Emaily, které mají Financial Times k dispozici, se vztahují k řízením spadajícím dílem do Nizozemska a do Arménie. Zprávy podle novinářů dokazují, že právníci Rosněfti dávali pokyny vysoce postaveným členům arménské justice ohledně výsledků soudních řízení, které v případech týkajících se Jukosu očekávali. V jiných dokumentech zase stojí, že advokáti předem zpracovali návrhy soudních rozhodnutí o převzetí firmy Jukosu.

"Jsme si jistí, že podobná justiční pochybení jsou i na straně Jukosu."
vyjádření Rosněfti

Financial Times to označují za důkaz, že vlivní ruští státní činitelé mohli hladce ovlivňovat justiční systém ve svém vlastním zájmu. Bývalý výkonný ředitel Jukosu k tomu dodává, že e-maily umožnily odhalit, co se dělo v zákulisí. Dokazují podle něj, že k bankrotu došlo kvůli zmanipulovaným soudům.

Rosněfť to popírá a tvrdí, že se jedná o nepodložená tvrzení. „Jsme si jistí, že podobná justiční pochybení jsou i na straně Jukosu,“ stojí v prohlášení společnosti. „Pochybení“ vztahující se k Arménii podle firmy bylo urovnáno před dvěma lety a věc je uzavřená. Pravost emailů Rosněfť nepopřela.