Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Bruselu vadí soukromé jízdy služebními auty. Chce proto zpřísnit pravidla

Bruselu vadí soukromé jízdy služebními auty. Chce proto zpřísnit pravidla

Evropská komise chce omezit využívání služebních aut, která podle ní výrazně přispívají ke znečištění ovzduší. Členské státy EU by proto měly upravit například pravidla, podle nichž mohou zaměstnanci jezdit firemními auty i ze soukromých důvodů. Píše se to v nejnovějším materiálu, v němž Brusel hodnotí slabé a silné stránky evropské osmadvacítky v oblasti životního prostředí. Kritika míří i na Česko.

Česká republika patří mezi 23 států z celkové evropské osmadvacítky, které trvale překračují stanovené limity EU pro kvalitu ovzduší. Podle nově zveřejněné zprávy Evropské komise za to může především doprava. Nejhorší situace panuje podle Bruselu ve městech.

Komise proto po všech členských státech chce, aby do budoucna co nejvíce omezily výhody, které plynou z používání služebních automobilů. Řada firem umožňuje svým zaměstnancům, aby jako benefit bezplatně využívali služební auto i pro své soukromé účely.

„Zaměstnance něco takového motivuje k tomu, aby častěji jezdil autem a mnohdy mu dal přednost před veřejnou dopravou,“ řekla redakci INFO.CZ daňová poradkyně Tereza D.

To potvrzují i některé studie. Výzkum, který probíhal v Nizozemsku, například odhalil, že řidiči cestující služebním autem, najeli ve stejném čase mnohem více kilometrů, než ti, co používali své vlastní auto. Jiná studie zase hovoří o tom, že zaměstnanci, kteří mají možnost využívat služební vůz, jsou častěji součástí domácnosti, která mají větší počet automobilů. Materiál, který vypracovala OECD, k tomu dodává, že takové jednání má celou řadu důsledků – od zvýšeného výskytu dopravních nehod, četnějších dopravních zácp, vyššího hluku nebo právě znečištěného ovzduší.

Brusel členské země také vybídl k tomu, aby ve svých městech více zaváděly nízkoemisní zóny. To jsou oblasti, do kterých nesmí vjíždět auta, která způsobují větší znečištění. V Česku s nimi počítá zákon o ochraně ovzduší.

Zpráva Komise vyšla v rámci přezkumu toho, jak členské státy provádějí evropskou legislativu. Brusel odhaduje, že pokud by ji vlády správně přejaly, EU by ušetřila přibližně 50 miliard eur (1,35 bilionu korun) v nákladech na zdravotní péči i v přímých nákladech. Pokud se prokáže, že země dlouhodobě neplní své povinnosti, riskuje, že proti nim Komise podnikne právní kroky.

 

 

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek