Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Čeští řidiči se bojí jezdit do Británie. Migranti na jaře útočí stále více

Čeští řidiči se bojí jezdit do Británie. Migranti na jaře útočí stále více

Kvůli jarnímu počasí a vyšším teplotám vzrostl v okolí města Calais na francouzsko-britské hranici počet migrantů, kteří se chtějí nelegálně dostat do Spojeného království. K cestě využívají čekající kamiony, do kterých se násilně vloupávají, a nic netušící řidiči kvůli tomu čelí vysokým pokutám ze strany britských kontrol. Podle informací INFO.CZ české úřady situaci monitorují a nechtějí, aby pokuty dopadaly na poctivé řidiče a dopravce. Záležitostí se už zabýval i Brusel.

To, že se jedná o vážnou situaci, potvrzují i zástupci českých ministerstev. Podle ministra dopravy Dana Ťoka za to může především nedostatečná ostraha hraničního prostoru kolem města Calais, kterou francouzské úřady nejsou schopny dodržovat i přesto, že to v minulosti opakovaně slibovaly.

„Ze strany Francie jsme byli ubezpečeni, že francouzské bezpečnostní a kontrolní orgány budou v tomto ohledu posíleny, tak aby pak sankce nedopadaly na poctivé řidiče. Nemělo by docházet k situacím, kdy pohraniční kontrola prohlásí nákladní prostor jako prověřený, a poté britští pohraničníci ilegální migranty objeví,“ řekl INFO.CZ tiskový mluvčí rezortu dopravy Tomáš Neřold. Ministr Ťok ujišťuje, že při nejbližší příležitosti problém probere se svým britským protějškem.

Situaci v oblasti Calais se podle vyjádření tiskové mluvčí Ireny Valentové věnuje i Ministerstvo zahraničních věcí. Valentová při tom odkazuje na stránky velvyslanectví ČR v Londýně a také v Paříži, kde jsou popsány rady, co mají dopravci zajistit před samotnou cestou, ale také ohledně toho, jak reagovat, když v autě narazí na migranta. Případně také, jak si stěžovat na chybný postup kontrol.

Problémem nejen českých řidičů, ale šoférů z celé Evropy obecně, kteří jsou na cestě na britské ostrovy neoprávněně pokutováni za převážení nelegálních migrantů, se už zabýval i Evropský parlament a podle informací INFO.CZ o něm byla informována Evropská komise.

„Britská policie a úřady musí svůj přístup bezpodmínečně přehodnotit, situace je neudržitelná,“ zdůrazňuje český europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL). Tomu nejvíce vadí, že pokuty jsou ze strany britských úřadů udělovány dokonce i tehdy, když mají řidiči potvrzené bezpečnostní prohlídky od francouzských policistů. „Vedle řidičů jsou tak finančně postihování i dopravci, což je pro mnoho firem přímo likvidační. V konečném důsledku jsou tak nejvíce dotčeni ti poctiví řidiči, kteří ztrácejí chuť pracovat ve svém oboru, a některé firmy dokonce zvažují odchod z trhu,“ dodává.

To je také případ Radoslava Nešpora. Jeho firma za celou svou existenci už na pokutách za běžence zaplatila 1,5 milionu korun. „Migranti a jejich chování, nedostatečná ochrana řidičů na přechodech z Francie do Velké Británie a vysoké pokuty doženou firmu ke krachu. Tuto nespravedlnost cítím jako velmi frustrující závaží, které mi brání v podnikání,“ řekl pro INFO.CZ Nešpor.

U krajnice leží jejich spacáky

A situace se v dohledné době pravděpodobně příliš nezlepší. „Od svých řidičů mám informace, že nyní je na francouzsko-britské hranici celkem klid. Jakmile ale bude teplo, obávám se, že se tam migranti, kteří se chtějí nelegálně dostat do Velké Británie, zase vrátí,“ uvedl Nešpor, který vede společnost Nera Hořovice. Ta působí v kamionové dopravě a od konce devadesátých let vozí zboží také do Spojeného království. Zejména v poslední době se ale cesty na britské ostrovy staly pro jeho zaměstnance-řidiče noční můrou.

Jak INFO.CZ nedávno informovalo, kamiony společnosti se pravidelně stávaly cílem migrantů. Ti se do nich násilím vloupali a nechávali se tajně převážet přes hranice. Vše se většinou odehrávalo poté, co řidiči už měli své vozy zkontrolované a čekali ve frontě na přejezd. Britské úřady je ale následně zastavily a v nákladových prostorech objevily černé pasažéry. Podle britského ministerstva vnitra hrozí v takovém případě jak konkrétnímu řidiči, tak firmě, pro kterou pracuje, pokuta. Ta se může vyšplhat až na dva tisíce liber.

Kromě toho se řidiči porušením předpisů vystavují trestnímu stíhání. Zahraniční média nedávno informovala o případu polského šoféra, který byl ve Spojeném království zadržen a strávil osm měsíců ve vazbě za to, že mu v kamionu našli 19 nelegálních migrantů. Nakonec se mu podařilo i díky výpovědi jednoho z převážených dokázat, že o přítomnosti migrantů v nákladovém prostoru svého vozu neměl ani tušení.

Situace se v okolí Calais podle místních médií v poslední době o něco zlepšila. Může za to rozhodnutí francouzské vlády, která loni na podzim nechala vystěhovat uprchlický tábor „Džungle“ nacházející se v bezprostřední blízkosti Calais, a tedy místa, kudy kamiony projíždějí do Británie. Podle odhadů v něm žilo deset tisíc migrantů. Jak ale potvrzuje britský řidič Tony Henderson, minulý týden se jich v okolí Calais znovu pohyboval zvýšený počet. Poznal to například podle toho, že u krajnic ležely jejich spací pytle.

Bezpečnost průjezdu oblastí se může podle mnohých zkomplikovat ještě více poté, co francouzské úřady před dvěma týdny rozhodly o uzavření několika míst, kde mohli řidiči odpočívat a která se nacházejí na hlavních tazích vedoucích do Calais (silnice A16 a A26).

„Řidiči musí podle platných zákonů zastavit a vybrat si povinnou přestávku. Je žádoucí, aby mohli parkovat v zajištěných místech, kde budou jejich kamiony v bezpečí,“ uvedl James Hookham z britské The Freight Transportation Association. Uzavření takovýchto míst podle něj povede k tomu, že se budou řidiči snažit najít alternativní řešení a budou zastavovat i v místech, kde bude risk, že se jim nelegální migranti dostanou do aut, mnohem vyšší.

Některé britské společnosti už proto zareagovaly tím, že svým řidičům zakázaly parkovat do padesátimílové vzdálenosti od Calais.

 

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek