Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Když jedna chyba znamená smrt stovek nevinných. Pohled do nitra americké operace proti IS

Když jedna chyba znamená smrt stovek nevinných. Pohled do nitra americké operace proti IS

Často létají výše než dopravní letadla, někdy až na hranici vesmíru. Na jejich přesnosti závisí životy mnoha civilistů. Operace Bytostné odhodlání, která trvá od roku 2014 a v níž USA podporují koalici bojující proti tzv. Islámskému státu, je pro americkou armádu velkou zkouškou. I kvůli nutnosti zkoordinovat jednotlivé kroky na dlouhé vzdálenosti.

„Je to asi jedna z nejkomplexnějších leteckých operací v moderní době,“ vysvětluje pro televizi CNN podplukovník John, velitel řídícího centra celé operace známého jako Kingpin.

Právě tady se celá akce koordinuje. Chladný, temný sál připomínající divadlo, kde je středobodem všeho dění velká elektronická mapa Sýrie a Iráku. Na ní se pohybují body symbolizující jednotlivé americké stroje. Občas se objeví i ruské nebo syrské letadlo.

Tým, který operaci Bytostné odhodlání realizuje, má přesně rozdělené úkoly. Pokud by jediný člověk selhal, mohlo by to mít katastrofální následky zahrnující mnoho lidských životů.

Bomby, které se postarají o islamisty

„Taťka vyrábí věci, které se postarají o špatné chlápky,“ popisuje jeden z technických seržantů, jak by malému dítěti vysvětlil, co dělá. Ve skutečnosti sestrojuje bomby, které vojáci následně svrhávají na území okupované Islámským státem.

„Když uděláme při výrobě něco špatně, znamená to, že se něco pokazí v poli,“ upozorňuje na důležitou roli prvotního článku řetězce seržant Mikal Byant.

Tím dalším jsou průzkumníci, kteří létají asi 21 kilometrů nad zemským povrchem, výše než běžná dopravní letadla. Aby v takové výšce mohl vůbec dýchat, nosí speciální oblek.

„Mojí rolí je zajistit naším parťákům v boji, že je nic nepřekvapí. Vidím dále než piloti, kteří létají, řekněme, ve 4 kilometrech nad zemí. Občas vídám hvězdy ve dne, nebo zakřivení země. Stále jsem ale v kontaktu s tím, co se děje na zemi,“ komentuje pilot, jenž si říká Jester (Šašek).

Jesterem nasbíraná data dešifrují zpravodajští důstojníci. Ti se také rozhodují, jak s nimi naloží. „Ujišťuji se, že naši piloti a posádka ve vzduchu dostanou, co potřebují, aby při plánování věděli, kam udeřit a kde jsou jejich cíle,“ praví major Bryan.

Tankování ve vzduchu

Výzkum vyhodnocují týmy, které se rozhodnou, který cíl je vhodný a kdy je bombardování adekvátní. Pouze, když cíl schválí několik týmů, dostane mise zelenou. Někdy stačí, když úder podepíše dvouhvězdičkový generál, v případě, kdy se zasahuje proti velitelům IS nebo by hrozilo zranění civilistů, ale musí posvěcení dodat vyšší šarže, Bílý dům.

„Každé rozhodnutí, které dnes uděláme, má další dopady, takže když se to nevyvíjí, jak chceme, zpomalíme a ptáme se, jestli se to vyplatí. Naším záměrem není dnes vyhrát taktickou bitvu, abychom zítra prohráli strategickou válku,“ dodává major Bryan.

USA v Sýrii a Iráku nasadily asi stovku letadel a dronů. Platí jednoduché pravidlo. Čím déle ve vzduchu vydrží, tím více cílům mohou zasáhnout. Aby mohly létat co nejdéle, potřebují stroje doplňovat během akce palivo.

O to se stará například Wyatt Harwood. Svoji roli připodobnil k dispečerovi, který naviguje čekající letadla. Předtím, než začne s doplňováním paliva, se musí ujistit, jestli je napojený na palivovou nádrž, ale zároveň nezasáhne jinou část letounu.

Roli hrají i piloti napájených strojů. „Když nejsou připravení, moje práce je těžší. Každý, kdo je zapojený, musí být přesný, aby se vše odehrálo bezpečně,“ doplňuje muž, který dovede zajistit, že místo 45 minut dokáží letouny vydržet ve vzduchu až osm hodin.

Údery proti IS a jejich následky

Finálním článkem systému jsou bojoví piloti, kteří útok provádí. „Musíte mít veškerou podporu. Od údržby po zpravodajský personál. Zaměstná to stovky ne-li tisíce lidí. Piloti nejsou důležitější než kdokoli jiný,“ říká bojový pilot s přezdívkou Photo.

Podplukovník Paul Birch tvrdí, že letectvo je pro operaci vhodné vzhledem k své vytrvalosti. „Jsme tam vždy, jsme vždy schopní sledovat IS.“

Přesto se někdy stává, že komplexní systém selže. Následky jsou tragické. Chyby stojí životy mnoha civilistů. Někdy se jim ale vyhnout nedá, i proto, že Islámský stát využívá civilisty jako lidské štíty.

Spory se občas vedou o adekvátnost nasazených prostředků. Letos v březnu koalice shodila na západní Mosul 225kilovou bombu, aby zneškodnila dva islamistické odstřelovače. Kromě toho ale zabila i dalších 105 lidí. Podle svědků mezi nimi byly ženy a děti.

Koalice tvrdí, že z více než dvacet tisíc úderů vedených letectvem v posledních čtyřech letech, vyústilo v úmrtí civilistů jen 0,31 procenta z nich. Podle neziskové žurnalistické organizace AirWars.org, která tažení proti IS monitoruje, potvrdili koaliční představitelé 544 mrtvých civilistů ve 143 incidentech mezi srpnem 2014 a srpnem 2017.

Podle organizace je ale skutečné číslo vyšší. Pohybuje se mezi 805 a 1353 lidmi. Američtí velitelé to ale zdůrazňují, že novináři pracují i s neověřenými zprávami. O vyšším než oficiálním čísle ale mluví také organizace Amnesty International.

Iráčané zase kritizují, že USA používají nevhodné zbraně pro městské prostředí, kvůli čemuž ohrožují více civilistů. Ministr obrany James Mattis ale prohlásil, že na světě není armáda, která by tak citlivě pracovala s následky úderů. Major Bryan zase dodává, že každý zásah dlouze vyhodnocují a dokáží se poučit z vlastních chyb.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek