Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Nejen uprchlíci. O osudu Merkelové můžou rozhodnout i automobilky, které doteď chránila

Nejen uprchlíci. O osudu Merkelové můžou rozhodnout i automobilky, které doteď chránila

Parlamentní volby v Německu jsou na dohled a tomu odpovídá i zrychlující se tempo předvolební kampaně. Podle všeho to vypadá, že kartami může výrazně zamíchat i emisní aféra Dieselgate. S kritikou německých automobilek nepřišel před několika dny pouze hlavní vyzyvatel současné kancléřky sociální demokrat Martin Schulz, ale vsadila na ni i samotná a jindy v tomto tématu zdráhavá Merkelová. Oběma rivalům vadí, že koncerny aféru dostatečně neřeší a ničí tím důvěru zákazníků. Podle kancléřky ale pochybila i německá vláda, která automobilkám také věřila a zřejmě málo naléhala na přísnější emisní testy.

Důvěra v německé automobilky, které jsou považované za páteř německé ekonomiky, a to i z toho důvodu, že zaměstnávají více než 800 tisíc lidí, mezi obyčejnými Němci, klesla. Průzkum, který si nechala zpracovat televize ARD, odhalil, že téměř 60 % oslovených lidí přestalo výrobcům aut věřit, a většina je dokonce přesvědčena, že značka „Made in Germany“ byla nenávratně poškozena. Kromě aféry Dieselgate, ve které šlo o manipulace s emisemi dieselových motorů ze strany koncernu Volkswagen, za to podle nich mohou i další skandály, které nedávno vypluly na povrch. V první řadě se jedná o dlouholetá kartelová ujednání německých automobilek VW, BMW, Audi a Porsche.

Němce, kteří jsou na německý automobilový průmysl náležitě pyšní, zklamali také politici. Ze stejného průzkumu vyplynulo, že 63 % lidí si myslí, že německá vláda při řešení problémů pomýšlela pouze na sebe a svou politickou budoucnost a šla příliš na ruku koncernům. Pouhých 23 % Němců uvedlo, že politici hledali řešení, které by přispělo k ochraně životního prostředí, a jen 7 % se domnívá, že vláda měla starost o majitele dieselových aut.

To do určité míry před několika dny připustila i německá kancléřka Angela Merkelová (CDU), která se na veřejnosti nezvykle ostře do automobilek opřela. „Automobilový průmysl udělal těžké chyby a především přišel o důvěru,“ uvedla Merkelová v Dortmundu, tradiční baště sociální demokracie. „Byli jsme možná příliš důvěřiví, když jsme domlouvali emisní testy,“ dodala. Její vláda udělala chybu například tehdy, když nepožadovala dostatečně důsledně emisní testy ve skutečném provozu, uvedla.

Ostrá slova proti automobilovým bossům zvolil už dříve i hlavní rival kancléřky a šéf sociální demokracie Martin Schulz, který je kritizoval za to, že zaspali dobu a upřednostnili krátkodobé zisky před dlouhodobými investicemi. Navrhl, aby se Evropa domluvila na zavedení kvót, které by výrobce aut zavazovaly k výrobě určitého podílu ekologických aut. Zároveň by podle Schulze měly probíhat přísnější kontroly automobilek. „Budeme na (automobilový) průmysl výrazně více tlačit,“ řekl Schulz německým médiím. Kancléřka něco takového odmítá. Automobilky by měly podle ní převzít zodpovědnost a nabídnout klientům úpravy softwaru nebo prémie za vrácení starých a koupi nových vozů.

Začátkem srpna se německé automobilky na tzv. dieselovém summitu zavázaly k tomu, že upraví software u 5,3 milionu dieselových aut tak, aby v průměru o 25 až 30 procent snížily jejich emise oxidů dusíku. Podle kritiků ale změny softwaru nestačí, mělo by se sáhnout také k technické úpravě aut.

Jak trefně poznamenávají německá a zahraniční média, aféra Dieselgate se dostává do popředí volební kampaně a může ovlivnit rozhodování voličů v blížících se parlamentních volbách. Ty ve Spolkové republice proběhnou 24. září. Podle průzkumu německého listu Bild by Schulzovi sociální demokraté měli získat 24 procent hlasů, zatímco kancléřčini křesťanští demokraté kandidující spolu se sesterskou Křesťanskosociální unií (CSU) 38 procent hlasů. Trend je stabilní dlouhodobě. Schulz je i přesto přesvědčen, že má pořád velkou šanci do výsledků voleb promluvit.

Co je aféra Dieselgate?
Skandál Dieselgate vypukl v září 2015, když americká Agentura pro životní prostředí obvinila koncern VW, že jeho turbodieselové motory jsou schopné obcházet homologační emisní měření. Řídicí jednotka pozná, když se vůz podrobuje emisnímu testu, a přejde na ekologický režim, při kterém vůz produkuje výrazně nižší množství škodlivin. Vozy s problematickým motorem EA 189 plnícím normu Euro 5 se už v Evropě neprodávají. Celkově jsou ale namontovány v 11 milionech aut koncernu VW po celém světě. V Česku se problém týká asi 165.000 vozů všech koncernových značek.

 

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek