Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Pilot schválně zavraždil jejich příbuzné. Nové vyšetřování ale podpořilo méně lidí než zákaz koní

Pilot schválně zavraždil jejich příbuzné. Nové vyšetřování ale podpořilo méně lidí než zákaz koní

Sedmdesát pozůstalých po obětech nehody letadla společnosti Germanwings z roku 2015 požaduje další vyšetřování. Nesouhlasí s oficiálními závěry, že je za nehodu zodpovědný pouze kopilot Andreas Lubitz. Petice však zatím příliš úspěchů nemá.

„Jednají jako by vše bylo dané, ale není,“ rozčiluje se pro televizi Deutsche Welle iniciátor petice Frank Noack, který při havárii ztratil dceru. Podle něj zůstává řada otázek neobjasněných. Ptá se například, jak je možné, že aerolinie vůbec umožnily psychicky nemocnému pilotovi létat.

Noack tvrdí, že mnoho okolností nasvědčuje systémové chybě. To by popíralo závěry vyšetřovatelů, podle nichž za nehodu mohl Lubitz sám. „Proč vyšetřování končí smrtí pachatele a okolnosti nejsou objasněny a zveřejněny?“ stojí v petici, kterou podepsalo sedmdesát pozůstalých.

Nehoda, při níž Lubitz zůstal osamělý v kabině a stroj nasměroval úmyslně přímo do skalního masivu ve francouzských Alpách, stále rezonuje nejen v Německu, odkud bylo nejvíce obětí. Mluví se o ní třeba v Íránu, jelikož na palubě zahynul také tamní známý sportovní novinář.

Noackovi se ale zatím nedaří vrátit vyšetřování katastrofy do hry. Petice má jen necelých sedm tisíc podpisů, což je znatelně méně než například požadavek na zákaz koňských povozů v ulicích Berlína. Na programu ji nemá ani petiční výbor Bundestagu.

Německé aerolinky po tragédii zavedly sérii nových pravidel.  Zpřísnily testy na alkohol a drogy a změnily medicínskou databázi. Ta nyní ukládá data nikoli anonymně, ale přiřazuje je vždy ke konkrétním osobám. Dva roky po nehodě také platilo nařízení, že v kokpitu musí být vždy dvě osoby. To ale Němci letos zrušili.

„Hodnocení ukázalo, že opatření se dvěma osobami v kokpitu nepřineslo zvýšení bezpečnosti,“ uvedl svaz německého leteckého hospodářství BDL. Podle něj během výměn stoupalo riziko, že se do kabiny dostane nepovolaná osoba.

S tím nemá Noack problém. Chápe to i kvůli nedostatku leteckého personálu. V petici ale požaduje další změnu. Chce, aby se v některých případech rozvolnilo lékařské tajemství. Poukazuje přitom na Francii, kde je možné, aby se lékař, který se domnívá, že je třetí osoba v nebezpečí, obrátil na nezávislou autoritu s informacemi o svém pacientovi.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek