Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Pravidlo dvou lidí v kokpitu mělo zabránit možným útokům. Paradoxně ale zvýšilo nebezpečí a ruší se

Pravidlo dvou lidí v kokpitu mělo zabránit možným útokům. Paradoxně ale zvýšilo nebezpečí a ruší se

Když před dvěma lety vyšetřování letecké katastrofy společnosti Germanwings ukázalo, že za havárií Airbusu se sto padesáti lidmi na palubě stál kopilot Andreas Lubitz, který stroj úmyslně navedl do úbočí horského masivu, zavedla řada aerolinií opatření, kdy musejí být v průběhu letu v kabině vždy alespoň dva lidé. Nyní ovšem od nařízení začínají opět upouštět.

Pravidlo dvou lidí v kokpitu podle rozsáhlého šetření, které si nechaly zpracovat německé aerolinie, totiž paradoxně ohrožuje posádku letounu a jeho pasažéry. Nejpozději od 1. června se tak u velkých německých společností budou moci piloti opět zdržovat v kokpitu sami.

„Vyhodnocení ukázalo, že zavedení pravidla dvou osob v kokpitu není po bezpečnostní stránce žádnou výhrou,“ uvedl Spolkový úřad pro oblast letecké dopravy (BDL) jako odůvodnění pro ukončení postupu v pátek v Berlíně. Kvůli častějšímu otevírání dveří kokpitu se totiž zvyšuje nebezpečí, že by tam mohl proniknout někdo nepovolaný.

Statistiky hovoří jasně. Od roku 1931 zná letecká historie pouze čtyři případy, kdy pilot úmyslně poslal letoun k zemi. Na straně druhé pak stojí únosy strojů, kterých za dotčené období bylo 1.074. To zohledňuje i zpráva BDL, která staví prevenci proti průniku teroristů či zločinců do pilotní kabiny na prioritní místo v rámci bezpečnostních opatření.

Aerolinie ale současně ujišťují, že současně se zrušením pravidla dvou osob v kokpitu zavedou důkladnější lékařské kontroly svých pracovníků, zaměřit se chtějí především na oblast psychologie a psychiatrie.

Zapracovat chtějí i na podmínkách pro své zaměstnance, aby se nedostali do nadměrné stresové zátěže. Jedním z možných motivů Lubitzova činu byla totiž kromě depresí také obava ze ztráty práce kvůli zdravotnímu stavu.

Do budoucna tak chtějí letecké společnosti klást důraz na stabilní pracovní zázemí a vztahy, přístup k pojištění pro případ pracovní neschopnosti, programy psychologického poradenství a intenzivnější podporu zaměstnanců obecně.

Pravidlo dvou lidí zavedly v souvislosti s nehodou Germanwings aerolinie po celém světě. Nařízení ukládá, že když potřebuje pilot z nějakého důvodu kokpit opustit, musí na jeho místo přijít jiný člen personálu, aby nemohl druhý pilot zablokovat dveře kabiny a změnit kurz letu. V tuzemsku se regulí řídí České aerolinie i Travel Service, obě firmy jej zavedly ještě před zřícením německého letounu.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek