Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

První pokuta pro českého řidiče za nízký plat. Německo jde ve stopách Francie a trestá zahraniční dopravce

První pokuta pro českého řidiče za nízký plat. Německo jde ve stopách Francie a trestá zahraniční dopravce

První český řidič kamionu musel v Německu podle informací INFO.CZ zaplatit pokutu 2500 eur, protože měl příliš malou mzdu. Legislativa nutí zahraniční dopravce, aby řidičům vypláceli alespoň tolik, kolik je v dané zemi minimální mzda, a dodržovali celou řadu dalších pravidel. To je třeba v případě Čechů problém, protože německým platům se nemůžou vyrovnat. Dopravci proto zákony kritizují, jedná se podle nich o snahu vytlačit z trhu konkurenci.

Pokuty za nedodržení zákona o minimální mzdě zatím padaly pouze ve Francii, teď je českým řidičům začalo rozdávat i Německo. Podle zjištění INFO.CZ první postih udělily německé úřady nedávno. Jak redakci potvrdil generální tajemník sdružení autodopravců ČESMAD Vojtěch Hromíř, český dopravce musel za svého řidiče uhradit 2500 eur. „Bližší okolnosti nyní prověřujeme,“ dodal.

Zákon o minimální mzdě (MiLoG) začal v Německu platit v roce 2015, nakolik je ale dodržovaný v mezinárodní dopravě, úřady dosud příliš nekontrolovaly. Důvodem bylo i to, že legislativu stále zkoumá Evropská komise. „Komise musí být v této záležitosti aktivnější. Už tomu budou dva roky, co zahájila šetření s Německem o tom, zda je zákon MiLoG v souladu s unijním právem, a dodnes nemáme její jasné stanovisko,“ upozorňuje česká europoslankyně Martina Dlabajová (ALDE), která problém dlouhodobě sleduje.

Nedořešená situace podle ní může motivovat další země, aby přicházely s podobnými zákony. Kromě Německa a zmiňované Francie (zákon Loi Macron) už ochranářská opatření na přelomu roku řetězově zavedly i Rakousko a Itálie.

Tuzemští dopravci takové kroky odsuzují a tvrdí, že jim to komplikuje podnikání. Češi jsou přesvědčeni, že západoevropské státy tímto způsobem postupují, protože se bojí konkurence. Rakousko kromě vyplácení minimální mzdy sleduje třeba i to, zda řidiči u sebe vozí nezbytné doklady. Pokud kontrola odhalí, že řidiči něco schází, na řadu můžou přijít další sankce. „Dopravce se tím vystavuje riziku, že mu rakouské úřady zakážou provozovat dopravu na území Rakouska až na pět let,“ řekl INFO.CZ Vojtěch Hromíř ze sdružení ČESMAD.

V případě českého auta jdou přitom policisté tak trochu na jistotu. „Každý stát má samozřejmě nárok na vlastní zákon o minimální mzdě a souhlasím s tím, že řidiči musí být dostatečně placeni. Všichni však víme, že české firmy zkrátka nejsou schopny platit svým zaměstnancům stejné mzdy, jako jsou ty německé, francouzské a rakouské. To je realita rozdílných ekonomik,“ potvrzuje europoslankyně Dlabajová.

Prezidentské volby 2018 se blíží. Komplexní zpravodajství můžete sledovat zde>>>

 

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek