Ruská televize použila záběry z české počítačové hry v pořadu o hrdinství ruského vojáka v Sýrii

Marek Hudema

Ruský první kanál natočil reportáž o příslušníkovi ruských speciálních sil v Sýrii, který na sebe navedl palbu, aby nepadl do rukou islamistům. Místo scény ze skutečného boje se ale na obrazovce obvily záběry ze hry vyrobené českou společností Bohemia Interactive.

Ruský nadporučík Alexandr Prochorenko zemřel v březnu 2016 u syrského města Palmýra a stal se jedním z hrdinů ruské armády, které dnes využívá ruská propaganda. Prochorenko naváděl ruské letouny bombardující příslušníky teroristické organizace Islámský stát v Sýrii. Když zjistil, že je obklíčen islamisty a neprobije se zpátky ke své jednotce, navedl bombardéry na svoji vlastní pozici, aby se nedostal do zajetí teroristů. Svému veliteli, se kterým byl v radiovém spojení, řekl, že nechce, aby se ho zmocnili islamisté a aby pohaněli jeho osobu a jeho uniformu. „Chci zemřít důstojně a vzít ty bastardy sebou,“ prohlásil.

V neděli Prochorenkovu smrt připomněla v rámci oslav svátku Dne obránců vlasti ruská státní televize. Zřejmě proto, že neměla záběry přímo z dotyčného boje použila i obrázky z počítačové hry ArmA 3 vyrobené českou společností Bohemia Interactive. Aniž by uvedla, že se jedná o ilustrační záběry či požádala firmu Bohemia Interactive o povolení. „Nedali jsme žádné svolení k použití záběrů z naší hry tímto způsobem, řekl Ota Vrťátko z Bohemia Interactive listu Washington Post, který na podezřelé záběry v ruské televizi jako první upozornil. „Není to poprvé, kdy došlo k pokusu zaměnit záběry z našich her za reálné scény. Snad to svědčí o tom, že naše snaha vytvářet co možná nejrealističtější simulační hry se nám daří. Ale v žádném případě není záměr naší práci tímto způsobem propagovat," sdělil Vrťátko. Záběry ze hry ArmaA 2 použila už dříve britská televize ITV dokumentu o libyjském diktátorovi Muammaru Kaddáfím. Počítačové hry ArmA se prodalo 12 milionů kopií po celém světě.

sinfin.digital