Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Sankce proti KLDR v praxi: Sevorokorejci si v Číně kupují luxusní auta a pašují v nich zboží

Sankce proti KLDR v praxi: Sevorokorejci si v Číně kupují luxusní auta a pašují v nich zboží

Pokud by chtěli zástupci OSN vidět, jak se naplňují jejich sankce proti KLDR, měli by si zajet do čínského přístavního města Dandong, nacházejícího se v zálivu Žlutého moře. Podél řeky Amnokkang, která do zálivu ústí, se totiž líně vleče hranice s nejtotalitnějším režimem současného světa – Severní Koreou. Most čínsko-korejského přátelství vedoucí přes řeku pak je věrným portrétem svého jména. Podle reportáže serveru BuzzFeed se prohýbá pod drahými automobily naloženými luxusním zbožím vybraných značek, které si prominentní Severokorejci z Číny domů vozí. Navzdory mezinárodním sankcím, navzdory čínským slibům, že jejich vynucování lépe hlídat. 

Není divu, že americkému prezidentovi Donaldu Trumpovi na konci června již bouchly nervy a přidal za čilé obchodování se Severokorejci banku v čínském Dandongu na svůj sankční seznam, společně s několika dalšími čínskými podnikateli. Spojené státy a Rada bezpečnosti Organizace spojených národů (OSN) se totiž mohou klidně stavět na hlavu, ale pokud bude reálné vymáhání sankcí vypadat tak, jako v tomto hraničním městě, jde o zbytečně vynaložené úsilí.

Čísla hovoří jasně. Za první čtvrtletí letošního roku se čínský obchod s KLDR zvednul o 40 procent, za prvních šest měsíců letošního roku pak vzrostl o 10,5 procenta. Podle agentury Reuters se čínský export do politicky izolovaného režimu zvýšil za první pololetí o téměř třetinu na 1,67 miliardy dolarů. Zástupci Číňanů sice tvrdí, že za růst obchodní aktivity může běžné zboží, které sankcím nepodléhá, nicméně reportéři severu BuzzFeed naznačují opak.

„Efektivní vymáhání sankcí není v Číně transparentní, proto je tak těžké pro mezinárodní pozorovatele říct, zda sankce skutečně fungují,“ tvrdí autorka reportáže. Podle stavu v Dandongu je však odpověď na tuto otázku nasnadě. Cesta k nápravě by přitom nemusela být nijak obtížná. Celníci by drahé automobily značek Audi a Lexus měli na cestě zpátky do KLDR zastavovat a přes hranici zkrátka nepouštět. Praxe je však jiná. „Věřte tomu nebo ne, ale téměř všichni naši zákazníci jsou ze Severní Koreji,“ říká zástupce dealera značky Audi na předměstí Dandongu. S tím souhlasí i prodavačka Wang Bing z nedalekého luxusního obchodního domu. „Vídáme zde mnoho Severokorejců. Země je to sice chudá, ale myslím, že tito lidé musejí být napojení na vládu,“ říká pro server BuzzFeed.

Světové mocnosti se prostřednictvím sankcí uvalovaných skrze OSN snaží odradit severokorejskou politickou a vojenskou elitu, aby pokračovala ve vývoji svého jaderného programu. Tato taktika však zatím zklamává. Severní Korea nejenže testuje čím dál lepší balistické střely – nosiče pro jaderné hlavice – ale podle zprávy amerického think-tanku monitorujícího KLDR North 38 má už nyní asi 20 jaderných bomb. A přestože další jaderné bomby přibývají v KLDR tempem jedné měsíčně, nezdá se, že by severokorejský vůdce Kim Čong-un měl kvůli mezinárodním sankcím na stole méně kaviáru a šampaňského.

Analytici se však shodují, že cesta do Severní Koreje vede především přes Čínu, jednoho z posledních severokorejských politických a ekonomických spojenců. Pokud se právě ji podaří přesvědčit o tom, že je nutné jaderný program KLDR omezit, věci se mohou dát do pohybu. Číně však zatím současný stav pravděpodobně vyhovuje. Obává se totiž, že v případě jakéhokoliv konfliktu by její východní část zaplavili severokorejští uprchlíci a musela by se vypořádat s masivní migrační krizí. Neláká ji ani vyhlídka na případné sdílení hranice s Jižní Koreou, kde mají svou vojenskou přítomnost USA, ani to, že by přestala využívat KLDR při vlastních diplomatických vyjednáváních.

 

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek