Tvrdý brexit a Česko. Budou to mít tuzemské firmy na britském trhu těžší?

Lucie Bednárová

České firmy obchodující se Spojeným královstvím by měly zůstat klidné a nepanikařit. Bezprostředně po odchodu Velké Británie z EU, ke kterému pravděpodobně dojde na jaře 2019, se v podmínkách pro vzájemný obchod pravděpodobně nic zásadního nezmění. Myslí si to ekonom a vedoucí oddělení strategií a trendů EU na Úřadu vlády Aleš Chmelař. 

Britská premiérka Theresa Mayová v dlouho očekávaném projevu nastínila základní kontury vystoupení Spojeného království z EU. Dvouleté jednání skončí odchodem země z jednotného trhu EU a také z celní unie. Jak velkých změn se na jaře 2019, kdy brexit pravděpodobně nastane, mají obávat české firmy, které s Velkou Británií obchodují?

To bude záležet na tom, jak bude vypadat provizorní režim, tedy období od prvního dne brexitu do uzavření dohody o volném obchodě mezi EU a Velkou Británií. Teoreticky hrozí, že Velká Británie krátce po brexitu vypadne z jakéhokoliv zvláštního vztahu s EU a její obchod se bude řídit pravidly Světové obchodní organizace (WTO), ale mnohem pravděpodobnější je, že se ve srovnání s dneškem nic nezmění. Provizorní režim bude navázaný jak na současné britské členství v EU, tak na budoucí dohodu o volném obchodu.

Kdo je Aleš Chmelař?

Aleš Chmelař je přední český specialista na evropskou ekonomickou a finanční politiku. V současnosti působí na pozici vedoucího Oddělení strategií a trendů EU na Úřadu vlády ČR. V minulosti pracoval jako ekonom a výzkumný pracovník v oblasti finančních trhů think-tanku Centre for European Policy Studies (CEPS) a také na oddělení pro ekonomickou a finanční politiku Strany evropských socialistů. Je absolventem Sciences Po Paris a London School of Economics.

Co to bude znamenat pro vzájemný obchod?

Pokud jim to EU dovolí, Britové si minimálně v některých sektorech ponechají přístup na evropský trh a to samé bude platit v případě ostatních zemí EU a jejich vstupu na britský trh. Premiérka Mayová v této souvislosti konkrétně zmiňovala nákladní automobilovou dopravu, kde by i nadále měly platit evropské standardy. Z právního hlediska by to neměl být problém, protože tato pravidla jsou už dnes součástí britského právního řádu a jediné, co bude potřeba udělat, je právně ošetřit, aby platily i po brexitu.

Jestli tomu správně rozumím, v přechodné době před vyjednáním dohody o volném obchodu se nemusíme obávat žádných zásadních změn.

Pokud vše půjde plynule, pak by se až na výjimky během provizorního režimu nemělo mnoho měnit. Jediný zásadní rozdíl ve srovnání s dneškem bude v tom, že Britové ztratí možnost mluvit do pravidel na evropském trhu a nebudou spadat do působnosti evropských soudů. Mělo by to také přimět obě strany, aby novou dohodu vyjednaly co nejrychleji.

sinfin.digital