Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Útoky autem jako základ z manuálu moderního teroristy. Proč se USA dosud téměř vyhýbaly?

Útoky autem jako základ z manuálu moderního teroristy. Proč se USA dosud téměř vyhýbaly?

Nice, Berlín, Barcelona... Případů, kdy džihádisté použili automobil jako zbraň vůči západní civilizaci, je v Evropě již docela dlouhá řada. Naopak ve Spojených státech jsou tyto případy téměř výjimkou. Jedním z důvodů může být i to, že za Atlantikem mají mnohem jednodušší přístup ke zbraním, myslí si Tomáš Pojar, diplomat, bezpečnostní analytik a prorektor CEVRO Institutu. 

„Nejsem si přesně jistý, proč je v USA menší počet tohoto typu džihádistických útoků. Může to být proto, že ve Spojených státech mají mnohem jednodušší přístup ke zbraním, v Evropě je často volba automobilu až poslední možností volby prostředku,“ říká pro INFO.CZ Tomáš Pojar. 

„Další věc je, že za oceánem mají teroristických útoků obecně méně, takže pokud by se to porovnalo na procenta a nikoliv na absolutní čísla, tak by ten na první pohled propastný rozdíl možná nebyl až tolik výrazný,“ doplňuje odborník.

Jak jednoduché je proměnit bílý pick-up na vražednou zbraň v úterý dokázal Uzbek Sajfulláh Saipov. Ten s vypůjčeným automobilem přímo na Manhattanu, v srdci New Yorku, zabil osm lidí a další zranil. „Teroristé zjistili, že jim tento typ útoků v Evropě funguje, tak jej zkouší i v USA. Je to pro ně nyní určitě preferovaný typ útoků,“ tvrdí v rozhovoru pro INFO.CZ bezpečnostní expert Miroslav Mareš. 

„Jasně se ukazuje, že pro džihádisty jsou takovéto útoky pomocí automobilu levné a efektivní. Teroristé jim dávají přednost i proto, že jsou na provedení jednodušší než například použití výbušnin,“ říká Mareš. 

S tím souhlasí i vojenský a bezpečnostní expert František Šulc. „Pokud budou útoky v USA nyní pokračovat, tak bych předpokládal, že budou prováděny právě takto jednoduše – za pomoci nože či automobilu,“ říká expert pro INFO.CZ. „Zkrátka žádné extra komplikované operace, při kterých hrozí předčasný neúspěch celé akce,“ dodává Šulc s tím, že je podle něj riziko takovýchto útoků v USA a vybraných zemích západní Evropy poměrně vysoké.

Slabiny komplikovanějších útoků se ukázaly například tento týden v úterý, kdy německé úřady zadržely Syřana, který měl připravovat bombový útok. Policie mu podle všeho přišla na stopu ve chvíli, kdy si začal opatřovat chemikálie a součástky, které k výrobě bomby potřeboval.

Útoků automobilem i proto přibývá. „Pro Islámský stát je to preferovaný typ teroristických činů, který svým sympatizantům doporučují provádět. Oproti tomu třeba Al-Káida vyzývá k útokům na železnice a chce v Evropě a v USA vykolejovat vlaky,“ vysvětluje Mareš.

Teroristické skupiny se k jednoduchému ale účinnému plánování útoků uchylují i proto, že západní státy už od útoků 11. září 2001 průběžně přijímají opatření, která terorismu brání. „V Evropě se sice v jednu chvíli podcenila spolupráce mezi jednotlivými bezpečnostními složkami, ale v reakci na následný růst útoků se bezpečnostní služby mezi sebou opět velmi rychle domluvily. Nyní už spolu komunikují a koordinují své akce bez problémů,“ vysvětluje Šulc.

„Stoprocentně účinné ale žádné řešení není. Vždy se může stát, že sítí bezpečnostních složek a opatření někdo pronikne,“ dodává Šulc. A čím jsou útočníci nenápadnější, tím spíše se jim to může povést. 

 

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek