Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Už žádný blitzkrieg. Současná německá armáda už by do Paříže nedojela

Už žádný blitzkrieg. Současná německá armáda už by do Paříže nedojela

Těžká vojenská technika Spolkové republiky Německo není v dobré kondici. K cvičení nebo nasazení v boji ji lze v současnosti použít jen asi 30-70 %. Na opravu čekají vrtulníky, tanky, obrněná vozidla i ponorky. Jednotlivé stroje a jejich stav si můžete prohlédnout v naší galerii. 

Německá armáda se ve své výzbroji může pochlubit širokým arzenálem těžké vojenské techniky. Když ale dojde na použitelnost v praxi, jsou čísla alarmující. Na materiálu se podepsalo nasazení ve více než tuctu zahraničních operací. Dílnám, které techniku spravují, chybějí zase zaměstnanci nebo náhradní díly. Do boje by tak v současnosti mohlo zasáhnout 30-70 % těžké vojenské techniky, v závislosti na tom, o který druh se jedná.

Vrásky na čele dělají armádním činitelům jak bojová vozidla pěchoty Puma, tak letouny Airbus A400-M, v obou případech dlouhodobě. Jak připomíná deník Die Zeit, potíže se vyskytly již před třemi roky, kdy informace o defektní výzbroji plnily titulky německých médií. Od té doby má náčelník generálního štábu z nařízení ministerstva obrany každoročně povinnost zveřejňovat informace o aktuálním stavu vojenského materiálu.

Situace se sice od roku 2014 nepatrně zlepšila, v některých případech ale už nemohla být horší. Vrtulníků Mk 88 Sea Lynx tak v současnosti v rámci německého námořnictva slouží z celkových osmnácti kusů pět, což tvoří 28 % jejich celkového počtu. Před třemi lety ovšem nebyl provozuschopný ani jeden, takže se jedná o zlepšení.

Luftwaffe se technické potíže výzbroje dotkly především výrazně, ze 74 letounů Tornado by jich v současnosti mohlo do boje zasáhnout pouze 28. O něco lépe si vedou stíhačky Eurofighter Typhoon, i tak by ale do akce mohla odstartovat jen asi každá druhá. To je ovšem opět zlepšení oproti minulosti, kdy by to byl jen každý pátý stroj.

Německá vláda plánuje v roce 2017 vydat na opravy těžké vojenské techniky 3,2 miliardy eur, poškozená letadla, vozidla pěchoty, lodě a ponorky se jí ale hromadí rychleji, než se očekávalo. 

Potíže se objevily i v případě námořních vrtulníků Sikorsky Sea King. První stroje tohoto typu spatřily světlo světa před více než padesáti lety a náhradní díly na ně už nejsou v současnosti dostupné. Zpráva náčelníka generálního štábu nastiňuje další postup oprav jako „nekonvenční využití náhradních dílů.“

V praxi to znamená, že aby Spolková republika udržela letité helikoptéry ve vzduchu i do budoucna, bude muset od jiných států skoupit jejich Sea Kingy, rozmontovat je a následně s pomocí takových náhradních dílů opravit současnou letku. Schopny letu jsou pouze čtyři vrtulníky z celkových čtrnácti.

Zpráva náčelníka generálního štábu pak nekončí právě optimisticky. Na jedné straně totiž deklaruje, že si armáda nedostatky uvědomuje a chce je do budoucna odstranit, na straně druhé pak přiznává, že půjde o běh na dlouhou trať. „Výrazné zlepšení v krátkém časovém horizontu nelze očekávat,“ uvádí konkrétně zpráva.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek