Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Ve stopách Jana Pavla II. Papež František v Egyptě: Cestu k míru představují mladí lidé a vzájemná úcta

Ve stopách Jana Pavla II. Papež František v Egyptě: Cestu k míru představují mladí lidé a vzájemná úcta

Po sedmnácti letech navštívila hlava katolické církve Egypt. Papež František přijal společné pozvání prezidenta as-Sísího, vrchního muftího al-Azharu Ahmada at-Tajjiba a koptského patriarchy Teodora II. Podle  televizní stanice al-Arabíja ovšem papež sklidil od konzervativních vatikánských kruhů za svou cestu a plánovaná setkání s muslimskými představiteli sklidil kritiku. Jednak po útocích na koptské kostely z 9. dubna panovaly obavy o papežovu bezpečnost a pak konzervativní kruhy nesdílejí papežovo přesvědčení o nezbytnosti mezináboženského dialogu. 

V proslovu k Egypťanům, který papež přednesl v úterý před cestou, vyjádřil naději, že jeho návštěva bude „poselstvím bratrství a smíření pro všechny Abrahamovy syny a zejména pro islámský svět, v němž Egypt, zaujímá čelné místo“. Podle konzervativních katolíků není dialog s muslimy možný a svět se nachází ve stavu „náboženské války“.

Papež František ve své snaze o mezináboženský dialog kráčí ve stopách papeže Jana Pavla II., který se snažil islám a islámský svět pochopit. O tom, že jeho snaha nepřicházela vniveč, svědčí například unikátní historické setkání s mladými muslimy během návštěvy Maroka v roce 1985, kdy se na stadionu v Casablance shromáždilo 80 tisíc posluchačů. Následovník Jana Pavla II, papeže Benedikt XVI., zaujímal k islámu opačný postoj. Jeho výroky po útocích na alexandrijský koptský kostel v roce 2011, kdy hovořil o utlačování náboženských menšin, považovaly al-azharské autority za urážlivé do té míry, že kvůli nim mezináboženský dialog zmrazily. K jeho znovuobnovení došlo teprve v loňském roce poté, co vrchní imáma al-Azharu Ahmada at-Tajjiba navštívil papeže Františka ve Vatikánu. Během setkání vrchní imám mimo jiné odsoudil stoupence Islámského státu a prohlásil je za odpadlíky od víry.

Žádosti o odložení dlouho plánované cesty z bezpečnostních důvodů papež František odmítl a navíc v týdnu potvrdil, že se během 27 hodin, jež v Káhiře během pátku a soboty strávil, bude tak, jak je jeho zvykem, pohybovat v obyčejném autě, aby mohl být blíž lidem. Během návštěvy papež František opakovaně odsoudil násilí páchané ve jménu víry a zdůraznil své přesvědčení, že vzájemné pochopení věřících je v současnosti důležitější, než kdy dřív: „Bůh je mír. Není proto možné dopustit se Božím jménem žádného násilí… Musíme jasně odsoudit všechny podoby násilí, msty a nenávisti, jež jsou páchány ve jménu Boha, a prosme Boha, aby nám dal mír a my mohli dospět k harmonii, spolupráci a přátelství.“

V Egyptě čekal papeže nabitý program. Setkal se s prezidentem as-Sísím, vrchním muftím al-Azharu Ahmadem at-Tajjibem a koptským patriarchou Teodorem II. Vedl modlitbu za oběti dubnových atentátů a za extrémně přísných bezpečnostních opatření sloužil na káhirském fotbalovém stadionu mši, které se podle deníku al-Ahrám zúčastnilo 30 tisíc věřících. Během ní papež hovořil o velikosti Krista a odvaze, se kterou čelil bolesti a zlu.

Vrchní imám al-Azharu Ahmad at-Tajjib podle libanonského deníku al-Anwár prohlásil, že návštěva papeže Františka v Egyptě je historickou událostí a obzvláště kvitoval jeho účast na probíhající mezinárodní mírové konferenci. Papež František vystoupil v jejím závěru s projevem, jenž zahájil arabským pozdravem, za který sklidil mohutný potlesk. Stejně jako během své první návštěvy v regionu, kdy v roce 2014 zavítal do Jordánska, Izraele a Palestiny, kladl i tentokrát důraz především na nutnost spolupráce mezi vírami a na odsouzení násilí: „Násilí plodí násilí a zlo vede k dalšímu zlu. Moudrost a lidská důstojnost jsou Bohu velice cenné a drahé. Bez mladých lidí, vzájemné úcty a otevřenosti v konstruktivním dialogu nemůže zavládnout mír.“ 

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek