Vědci pozorovali ve vesmíru unikát. Toto zjistili o tajemném objektu, který proletěl naší sluneční soustavou

Vědci minulý měsíc pozorovali vůbec první objekt z jiné sluneční soustavy, který letěl kolem Slunce. Byl nezvyklého podlouhlého tvaru, jenž mnohým připomínal doutník. Vědci se domnívají, že vesmírem putoval stovky milionů let. Nyní potvrdili, že těleso skutečně letí po trajektorii, které v naší sluneční soustavě nemůže být dosaženo.

Objekt dlouhý přibližně 400 metrů zkoumali vědci z Astronomického ústavu na Honolulu a nazvali ho 1I/2017 U1, nebo také Oumuamua, což je havajský termín pro posla.

Tmavě červené těleso připomínající doutník objevil poprvé 19. října teleskop Pan-STARRS 1 na Havaji.

„Po desetiletí jsme předpokládali, že takové mezihvězdné objekty mohou existovat. A nyní máme poprvé přímý důkaz toho, že opravdu existují,“ uvedl pro portál The Independent Thomas Zurbuchen z ředitelství NASA ve Washingtonu. „Tento objev přepisuje historii a otvírá nové možnosti pro studium vzniku slunečních soustav mimo té naší,“ doplnil.

NASA se domnívá, že je těleso z kamene, případně kovu, a že neobsahuje žádnou vodu. Má být také desetkrát delší než širší a bezcílně putuje Mléčnou dráhou rychlostí 95 000 kilometrů za hodinu. Vědci si původně mysleli, že objekt pochází z hvězdy Vega, která je vzdálená 25 světelných let, to ale nyní vyvrátili.

Doktor Olivier Hainaut z organizace ESO v Garchingu v Německu uvedl: „Pokračujeme v pozorování tohoto jedinečného objektu a doufáme, že přesněji prozkoumáme, odkud pochází a kudy bude ve své cestě galaxií pokračovat.“

Astronomové odhadují, že mezihvězdné asteroidy prolétávají naší sluneční soustavou asi jednou za rok, ale jsou velmi malé, a tak je těžké je spatřit.

Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek