Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Záhada letu MH370. Zjistíme někdy, co se vlastně stalo?

Záhada letu MH370. Zjistíme někdy, co se vlastně stalo?

Pátrání po troskách zmizelého malajsijského letounu po téměř třech letech končí, oznámily v úterý ve společném prohlášení malajsijské, australské a čínské úřady. Co se stalo s letadlem, které zmizelo 8. března 2014 na cestě z Kuala Lumpur do Pekingu i s 239 lidmi na palubě, zůstává neobjasněno. Příbuzní cestujících z osudného letu netají velký smutek a zklamání. 

„Zastavení pátrání v této fázi není nic menšího než nezodpovědnost, která odráží šokující nedostatek víry v data, nástroje a doporučení řady oficiálních odborníků,“ stojí v prohlášení, které v reakci na ukončení pátrání po troskách zmizelého letu zveřejnila skupina Voice370, v níž se navzájem podporují rodinní příslušníci osob na palubě letu.

Příbuzní cestujících se odmítají smířit s tím, že záhada zůstane nevyřešena a apelují na úřady, aby pokračovaly v pátrání. „Říkali, že jsou si celkem jistí, že pátrají na správném místě, ale evidentně se mýlili. Myslím si, že mají povinnost vůči celému světu, nejenom vůči těm 239 cestujícím na palubě či jejich příbuzným, aby objasnili, co se stalo letu MH370,“ uvedl pro CNN Steve Wang, jehož matka byla mezi cestujícími.  

„Sled událostí, které se odehrály po zmizení letadla, nepřinesl nic než frustraci,“ posteskla si pro agenturu AP Grace Nathanová, která měla stejně jako Wang na palubě matku. „Doufáme, že budou pokračovat v pátrání…“ věří zoufalí příbuzní.

Mnohým dává neexistence jednoznačného závěru naději, že jejich milovaní nejsou mrtví. „Řekl jsem dětem, aby se nepřestávaly modlit. Dokud něco nenajdou, není nic ztraceno,“ řekl AP manžel jedné z letušek.

Co víme?

V 12:41 místního času 8. března 2014 odstartoval let MH370 z mezinárodní letiště v Kuala Lumpuru. Správně nabral severní směr na Peking, ale poté z neznámých příčin změnil kurz směrem na západ. Potud jeho pohyb zachytily vojenské radary. Dvacet minut po startu ale letadlo z radarů zmizelo. Záchranáři po něm nejdříve pátrali v Jihočínském moři, když vyšlo najevo, že se letadlo otočilo jihozápadním směrem, přesunuli se do Indického oceánu.

Ani tam ale nebylo hledání úspěšné, byť se na plážích ostrova Mauricius, na břehu Tanzanie či francouzského ostrova Réunion našly trosky, u nichž se potvrdilo, že pocházejí ze zmizelého letounu. „Přestože jsme použili ty nejnovější vědecké poznatky, nejmodernější technologii a vyslechli rady těch největších odborníků v oboru, bohužel jsme vrak nelokalizovali,“ byly nuceny v úterý konstatovat ve společném prohlášení malajsijské, australské a čínské úřady.

Požadavek vyšetřovatelů na rozšíření oblasti pátrání o dalších 25 tisíc kilometrů severním směrem australská vláda zamítla. Zjištěné skutečnosti se jí nezdály dostatečně průkazné, aby investovala další peníze do hledání zmizelého stroje. Příbuzní cestujících teď podle agentury AP můžou upírat své naděje jedině k nějakému soukromému investorovi. Náklady za pátrání se dosud vyšplhaly na 160 milionů dolarů.

Teorie

Existuje několik teorií o tom, co se vlastně stalo. Australský úřad pro bezpečnost dopravy po prozkoumání nalezených trosek v listopadu oznámil, že letadlo mělo sklopené vztlakové klapy, které zřejmě vedly k tomu, že se vymklo kontrole a spirálovitě se zřítilo do moře.

Vedle technických příčin se spekuluje také o tom, že se jednalo o sebevražedný čin pilota Zaharie Ahmada Šáha, který měl několik týdnů před letem procvičovat na simulátoru trasu z Kuala Lumpur přes Indický oceán. Že by Šáh úmyslně zabil sebe a dalších víc než 200 cestujících jeho příbuzní odmítají. „Můj bratr miloval život,“ zdůraznil pro britský Guardian Sakinab Šáh.

Jak už to tak u neobjasněných situací bývá, objevila se řada konspiračních teorií. Jedna z nich například naznačuje, že letadlo sestřelily americké stíhačky, aby zabránily jeho zneužití k útoku na americkou vojenskou základnu.

Jisté je prozatím jedno – co se stalo, zůstává jednou z největších záhad v historii letectví.

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek