Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Zákaz elektroniky na letech do USA poškodí aerolinky. A může nahrát teroristům

Zákaz elektroniky na letech do USA poškodí aerolinky. A může nahrát teroristům

Navrhovaný zákaz elektronických zařízení na palubě letů směřujících do USA by byl pro aerolinky ekonomicky zničující, finanční důsledky by v absolutních číslech překonaly veškerá dosavadní bezpečnostní opatření. Evropané si proto na kobereček předvolali amerického ministra pro vnitřní bezpečnost Johna Kellyho. A experti upozorňují, že pokud by zákaz zařízení v USA skutečně prošel, mohlo by to vést k strmému růstu dalších problémů - například požárů na palubě. 

Pokud tak americké ministerstvo vnitřní bezpečnosti k zákazu veškeré osobní elektroniky větší než mobilní telefon skutečně přistoupí, ekonomické důsledky budou mnohem drastičtější, než když si museli zákazníci aerolinek sundávat boty při předletové prohlídce nebo když byly zakázány tekutiny v příručním zavazadle, píše server Daily Beast.

Američané v rámci protiteroristických opatření zavedli zákaz takovéto elektroniky pro lety z deseti letišť v osmi arabských zemích. Cestující, kteří z nich létají, si s sebou na palubu letadla nesmí brát elektronická zařízení větší než mobilní telefon. A ministerstvo vnitřní bezpečnosti v posledních dnech zvažuje, že rozšíří seznam letišť, na něž se nařízení bude vztahovat i na některé evropské země. Definitivní rozhodnutí zřejmě padne už v následujících týdnech.

Zákaz notebooků by však zaútočil na tu nejpodstatnější klientelu leteckých společností – zákazníky první třídy. Právě nejvýznamnější manažeři a podnikatelé, kteří si prémiová sedadla mohou dovolit, totiž přinášejí aerolinkám podstatné zisky – ať již díky prodeji samotných jízdenek, nebo používání brandovaných kreditních karet.

Jen těžko si však lze představit, že tito nejvyšší manažeři nebudou chtít na svých laptopech během cesty pracovat a že je uloží před letem do zavazadla tak, aby se mohly jejich notebooky s cennými obchodními informacemi v klidu ztratit. Existují tak obavy, že pokud zákaz projde, mnozí z těchto klientů se místo klasických aerolinek budou obracet na time-sharové soukromé tryskáče, což přinese leteckým společnostem podstatné ekonomické ztráty, uvádí Daily Beast.

Není proto překvapivé, že podle zdrojů z leteckého průmyslu současný postoj americké administrativy značně znepokojuje evropské představitele. Ti tak pozvali amerického ministra pro vnitřní bezpečnost Johna Kellyho a jeho odborníky ke společnému „politickému a expertnímu“ jednání, které by se mělo uskutečnit v Bruselu v příštích týdnech.

Hlavním důvodem pro snahy o omezení velkých elektronických zařízení jsou zprávy britské a americké rozvědky o tom, že teroristická organizace Al Káida přichází se značně sofistikovaným způsobem ukládání bomb do větších elektronických zařízení – právě jako jsou laptopy, tablety či fotoaparáty. Tyto bomby jsou obtížně odhalitelné i pro předletovou bezpečnostní prohlídku. 

Zákaz osobních elektronických systémů na palubě letadla však není všespasitelný. Kritici jednak upozorňují, že je vcelku jedno zda případná bomba vybuchne na klíně teroristy nebo v nákladovém prostoru pomocí časovače či povelu z mobilního telefonu. Výsledek je tentýž. Stažení elektronických zařízení z paluby letadla do nákladového prostoru však přináší další výzvy. Primární obavou jsou zkraty lithiových baterií, kterými jsou elektronická zařízení většinou poháněna. Stačí si jen vzpomenout na telefon Samsung Note 7, u nějž baterie vybuchovaly takovým způsobem, že společnost musela přístroj stáhnout z trhu. 

„Měli jsme s hořením a výbuchy lithiových baterií spoustu zkušeností. Pokud se to stane na palubě, tak se to dá vyřešit. Ve chvíli, kdy k tomu dojde k zavazadlovému prostoru, tak to může být mnohem horší – okolo je spousta dalších hořlavých předmětů a je možné, že hasicí systém letadla by požár nemusel uhasit. Následky by mohly být katastrofické,“ říká pro server Independent pilot a letecký odborník Laurie Price.

 

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek