Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Blíží se konec předvolebních průzkumů? Na to, aby je nahradil Google a Facebook, je brzy, tvrdí expert

Blíží se konec předvolebních průzkumů? Na to, aby je nahradil Google a Facebook, je brzy, tvrdí expert

Bylo to jedno z překvapení prvního kola prezidentské volby. Bývalý diplomat Pavel Fischer se přehoupl přes deset procent a nechal za sebou i favorizovaného Michala Horáčka. Jeho výsledek téměř dotáhl i lékař Marek Hilšer. Předvolební průzkumy přitom předpovídaly jiné pořadí. Na konečné rozložení sil naopak upozorňoval například Google. Ten ukazoval, že se v posledních dnech před prvním kolem zájem o Fischera prudce navýšil. Podle odborníků je ale i tak předčasné říkat, že analytické nástroje v online prostředí nahradí „nepřesné průzkumy“. „V Česku máme stále ten problém, že nedošlo ke kompletní saturaci všech skupin na internetu. Nejsou zastoupeny rovnoměrně,“ zmiňuje jednu z překážek v rozhovoru pro INFO.CZ Karel Komínek z Institutu politického marketingu.

Poslední volební model zveřejněný před prvním kolem prezidentské volby zpracovaly agentury Kantar TNS a Median. Na třetí místo řadil Michala Horáčka s 12,5 procenty, za něj Pavla Fischera se sedmi procenty. Marek Hilšer byl s 2,5 procenty až za Mirkem Topolánkem. Sobotní odpoledne ale nakonec ukázalo, že výsledky vypadají jinak. Hilšer dosáhl na téměř devět procent, Fischer se přehoupl přes deset.

Právě jeho případ ukazuje, že trend mohou správně postihnout analytické nástroje v online prostředí. Google Trends ukazují, že zájem o Fischera v posledních dnech před prvním kolem výrazně rostl. V předvečer voleb pak počet vyhledávání dokonce strmě stoupal.

Konečné výsledky po 1. kole
Vstup do speciálu
Sečteno: 100.00%
Účast: 61.92%

„Data z Google Trends jsou zajímavá. Vidíme, že se Pavlu Fischerovi podařilo získat v posledních dnech kampaně něco, co se označuje jako momentum, které se šířilo v sociální skupině, na kterou cílil,“ popisuje Komínek.

1080p 720p 360p
Volby 2018: Překvapení, porážka i objetí soupeřů

„Není ale rozumné usuzovat z vyhledávání na internetu nebo internetových anket na výsledek voleb,“ dodává ovšem vzápětí. Podle odborníka na politický marketing data ukazují na to, že Fischer cílil na městské, liberální voliče, což se projevilo i vyhledáváním na internetu. „Nemá to ale tak velký dopad na volby jako celek, protože největší část voličů, která volby v Česku tradičně rozhoduje, jsou důchodci. Nejde jen o vysoký počet lidí. Mají také nejvyšší volební účast ze všech věkových skupin,“ vysvětluje Komínek.

Podle odborníků je tak ještě příliš brzy na větu, že sociální sítě nebo internetové vyhledávače s předstihem vědí, jak volby dopadnou. „Možná taková situace nastane v budoucnosti. Je s tím ovšem spojena i řada etických problémů. Například Facebook v možná dobré víře upozorňuje v řadě zemí - a tentokrát se to stalo i v tuzemsku - pomocí aplikace, že se v daný den konají volby. Tím vlastně uměle zvyšuje volební účast lidí, kteří na Facebooku jsou – mladší, spíše vzdělanější a podobně. Kdybychom šli do důsledku, tak tím vlastně pomáhá liberálním, spíše pravicovým stranám, které volí městští voliči, oproti třeba komunistům nebo protestním hnutím,“ dodává Komínek.

Otázkou je, co přinese čas mezi prvním a druhým kolem. Google Trends už ukazují, že lidé začali v posledních dnech vyhledávat ve spojení s Drahošem témata jako římský klub, zednáři nebo migrace či StB. Zčásti tak tento trend kopíruje tzv. dezinformace, které se v poslední době v souvislosti s tímto prezidentským kandidátem šíří.

„Se závěry bych byl opět opatrný. Ale už jen ten fakt, že se vám vyhledávání konkrétního slovního spojení dostane v Google Trends nebo třeba i statistikách Seznamu na pětinásobek, nebo dokonce desetinásobek, značí, že ten, kdo měl záměr informace šířit, uspěl,“ domnívá se Komínek.

A upozorňuje na nástrahu tzv. sociálních bublin. „Můžete sledovat, že se zvýšil zájem o vyhledávání, které souvisí s dehonestací Drahoše. Už tam ale není vidět, že jsou to pořád ti stejní lidé, kteří by za všech okolností volili Miloše Zemana. Do voleb se to tedy nepromítne,“ uzavírá odborník.

Politika mezi skokany ve vyhledávání Seznam.cz
Vyhledávání na internetu loni ovládly volby. Největší nárůst mezi zadávanými dotazy ve vyhledávači Seznam.cz zaznamenalo heslo volby 2017, na třetím místě pak skončilo heslo prezidentští kandidáti. Skokanem roku na druhém místě byl propuštěný vězeň Jiří Kajínek. "Míra zájmu o kandidáty na nejvyšší úřad tuzemské politiky vynesla prezidentské volby na třetí příčku žebříčku. Největší pozornost Čechů se, vedle profilů samotných kandidátů, soustředila na duel Michala Horáčka a Miroslava Topolánka," uvedl produktový manažer Vyhledávání Seznamu Michal Sedláček. Zdroj: ČTK

Vše o volbách prezidenta ČR 2018 čtěte zde

Videa a bohaté fotogalerie z prezidentských voleb sledujte na Blesk.cz