Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

E-shop prodával trička proti Babišovi. Úřad mu v tichosti dal pokutu, prý šlo o kampaň

E-shop prodával trička proti Babišovi. Úřad mu v tichosti dal pokutu, prý šlo o kampaň

Úřad, který dohlíží na politické kampaně, učinil kontroverzní krok. Podnikateli, který na webu prodává trička, tašky nebo nálepky s motivy karikujícími šéfa hnutí ANO Andreje Babiše, dal pokutu 25 tisíc korun. Dva e-shopy podle úřadu neporušují volební zákon samotným prodejem předmětů, ale jejich prezentací, která prý není dostatečně neutrální. Kritiku o omezování svobod podnikání úřad odmítá a pro INFO.CZ tvrdí, že tak chce ohlídat obcházení volebního zákona.

Dosud se úřad dohlížející na kampaně zaměřoval až na výjimky na samotné politické subjekty. Teď kontroverzním krokem postihl soukromý e-shop a udělil mu pokutu. Konání nové instituce tak znovu naráží na to, že je poměrně nejasné, co má vlastně postihovat, a kde leží hranice toho, co se ještě smí. Aktuální rozhodnutí navíc podle kritiků, kteří podnikateli na facebooku vyjadřují podporu, připomíná omezování svobody slova.

Že je důvodem negativní tón výrobků vůči šéfovi hnutí ANO potvrzuje i samotný úřad: „Úřad má za to, že obsah internetových stránek www.threeka.cz a www.bojkot.shop jsou volební kampaní ve smyslu tohoto ustanovení (§ 16 odst. 1 vol. zákona), tj. že vyobrazení nabízených předmětů představují sdělení v neprospěch jak kandidujícího politického hnutí ANO 2011, tak i ing. Andreje Babiše jakožto kandidáta kandidujícího politického hnutí,“ píše se v odůvodnění.

Majitel e-shopů Ondřej Fuchs, který na internetu nabízí například produkty s panáčkem močícím na hlavu Babiše a dovětkem „Jsem živnostník!! Ne zloděj!!!“ nebo samolepky s nápisem „#sorryjako StB nevolím“, tak musí zaplatit pokutu ve výši 25 tisíc korun. Podle dokumentu se sazba za podobný prohřešek pohybuje od 10 až do 100 tisíc korun.

„Tahle pokuta nebude nikdy uhrazena, již z principu a to i kdyby mne právník měl stát 10x tolik,“ uvedl Fuchs na facebooku.

Profily prezidentských kandidátů si můžete přečíst zde.

Rozhodnutí je nicméně varovným signálem třeba pro další podnikatele, kteří by chtěli prodávat produkty s karikaturami politiků. Jeho dopad ale může být mnohem širší v závislosti na úhlu pohledu. Jak pro INFO.CZ řekl člen úřadu Jan Outlý, o omezování svobody podnikání podle názoru instituce nejde. „Přístup ke svobodnému podnikání tady nikdo neomezuje, v těchto případech však nejde o podnikání jako takové, ale o propagační činnost, která v sobě nese sdělení v neprospěch kandidáta nebo politických stran,“ řekl Outlý redakci s tím, že záměrem úřadu je, aby se skrze propagaci produktu nedala obejít pravidla volební kampaně.

„Pokud uděláte neutrální inzerát, u kterého bude napsáno například 'potisky triček včetně politických motivů', tak to není sdělení ve prospěch nebo neprospěch kohokoliv a klidně tu obchodní kampaň můžete vést. Pokud máte inzerci v tom slova smyslu, že tam zobrazíte tričko se sloganem, který někoho poškozuje, tak jste vstoupil do kampaně. Ta hranice je možná na první pohled těžko zřetelná, ale ten základní motiv je, že pokud bychom to takto nechali být, tak příští volby jsou o tom, že každá strana si vyrobí vlastní tričko a bude tvrdit, že žádnou kampaň nevede,“ popsal Outlý redakci, proč se úřad takto rozhodl.

Dokument zároveň uvádí, že se majitel e-shopů zúčastnil volební kampaně, která probíhala v době od 2. května do 24. října 2017, bez předchozí registrace ve zvláštním registru zmíněného úřadu. Pokutě se tak podle Outlého mohl vyhnout tím, že by se do registru během kampaně přihlásil jako třetí osoba. Tím by však přiznal, že se volební kampaně skutečně účastní a nová pravidla by na sebe nenechala dlouho čekat.

Rozhodnutí správního řízení, které je podle úřadu neveřejné, na facebooku sdílel samotný provozovatel e-shopů. Kolik takových řízení se v současnosti vede, není zřejmé a v podobných problémech mohou být i další. Jak tento týden vyšlo najevo, pokutu dostali i lidé stojící za kritickým dokumentárním filmem o Andreji Babišovi Selský rozum nebo knihou Žlutý baron. Stejně jako v případě e-shopů byl problém v propagaci spojené s prezentací.

„Je to stejný mustr jako například dokument Selský rozum. Samozřejmě je zde svoboda tisku, vydávání knih a točení filmů – to nikdo nezpochybňuje. Předmětem řízení ale bylo, že tam proběhla poměrně masová inzertní kampaň k promítání filmu a besedám a už sama ta inzerce v sobě nesla sdělení v neprospěch kandidáta. Podobná věc, která se diskutuje, je kniha prezidenta Zemana. Jsou tu snahy, jak uniknout z režimu toho zákona tím, že budu dělat reklamu komerčnímu produktu a máme za to, že pokud to reklamní sdělení samo o sobě nese znaky volební kampaně, tak má podléhat tomu režimu volební kampaně,“ řekl Outlý pro INFO.CZ.

Zmiňovanou knihou je druhý díl sebraných rozhovorů prezidenta Miloše Zemana s názvem Dokážeme si vládnout sami, která je inzerována i pomocí billboardů. Stejně jako první díl vydaný loni v září obsahuje rozhovory, které se Zemanem vedl redaktor serveru Parlamentní listy Radim Panenka. Kniha vyšla v době prezidentské kampaně, přestože Zeman opakovaně tvrdil, že agitaci před lednovým hlasováním nepovede.

Vše o volbách prezidenta ČR 2018 čtěte zde

Videa a bohaté fotogalerie z prezidentských voleb sledujte na Blesk.cz

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek