Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Miliony na kampaň proti Drahošovi mohou být odkudkoliv. I z Ruska nebo z Číny

Miliony na kampaň proti Drahošovi mohou být odkudkoliv. I z Ruska nebo z Číny

Otazníky doprovázející financování kampaně Miloše Zemana jsou stále výraznější. Aktuálně se objevují v souvislosti s kampaní "Stop imigrantům a Drahošovi", kterou dnes otiskly vybrané deníky. Pod polarizující a zavádějící agitací je podepsán spolek Přátelé Miloše Zemana, ten však díky šikovné právní kličce funguje jako anonymizující brána na inzertní peníze. A zjistit konkrétní fyzické či právnické osoby, které za miliony na Zemanovu kampaň opravdu stojí, je proto nyní téměř nemožné. Tím spíše, že členové Spolku připomínají zarytě mlčící bratrstvo. 

Spolek Přátelé Miloše Zemana (PMZ) zatím na kampaň za znovuzvolení současného prezidenta vydal už přes osm milionů korun. Financoval především billboardy, ale jako zhotovitel (jedná se podle všeho o chybu a spolek měl být uveden jako zadavatel, pozn. red.) je uveden i na aktuální kampani, která dává do souvislosti Zemanova protikandidáta Jiřího Drahoše a imigranty. A to je problém. 

Proti dotazům ohledně financování tohoto neprůhledného spolku totiž jakoby se vztyčila hradba ticha. Předseda představenstva Spolku a zároveň hradní kancléř Vratislav Mynář na dotaz INFO.CZ mlčí, člen představenstva PMZ a bývalý spolupracovník Státní bezpečnosti Karel Srp náš dotaz, odkud konkrétně plynou miliony na kampaň za znovuzvolení Miloše Zemana, „dal do pořadníku.“ Další člen Spolku, senátor a předseda Strany práv občanů Jan Veleba, raději při dotazech na financování utekl ze studia DVTV. A na otázky INFO.CZ neodpovídá ani Barbora Filípková, ředitelka hlavní kanceláře Strany práv občanů, která je se Spolkem personálně propojena. 

Otázky jsou přitom na místě. Podle společnosti Transparency International měl Zeman ze všech kandidátů nejméně průhlednou kampaň. Ta připomíná oblečenou - neoblečenou Princeznu Koloběžku - současný prezident tvrdil, že billboardy a letáky agitující za jeho znovuzvolení byly výhradně iniciativou PMZ. Jenže rozhodující pro verdikt toho, zda se jedná o kampaň, je litera zákona. A podle té je kampaní každé sdělení ve prospěch kandidáta, které stojí peníze. 

Spolek Přátelé Miloše Zemana přitom již na venkovní reklamu vydal přes osm milionů korun. Kromě toho je rovněž uvedený i jako zadavatel sugestivního a polarizujícího inzerátu, který dnes vyšel jako placená reklama v některých českých denících. Dohledat však, kdo konkrétně ze spolek finance bere je úkol Herkulovský.

„Spolek evidentně funguje jako prostředník, proto možnosti zjistit, kdo za těmito penězi stojí, jsou omezené,“ říká pro INFO.CZ Jan Outlý z Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí (UDHPSH). Outlý dodává, že postup, kdy hypotetické sdružení funguje jako anonymizující brána pro financování prezidentské kampaně je přesto v souladu s literou zákona. „S jeho duchem však již nikoliv,“ doplňuje důrazně. 

Jistou představu o tom, odkud by finance mohly pocházet, si nicméně udělat přeci jen lze. Agentura Euro Agency, která inzerát "Stop imigrantům a Drahošovi" zhotovila, totiž patří Miroslavu Schönovi, bývalému spolumajiteli společnosti Mountfield. A tu před rokem koupila čínská společnost Eurasia Development Group. Sama agentura přiznala výdaje na kampaň za Zemanovo znovuzvolení za 1.8 milionu korun. 

Jen těžko si lze představit, že by současný prezident Miloš Zeman nevěděl o kampani, kterou za jeho znovuzvolení vedou jeho nejbližší. Je proto na místě se ptát, proč sám v zájmu transparentnosti netlačí na své spolupracovníky, aby původ peněz objasnili. Takové gesto by mu nakonec mohlo přinést více hlasů, než inzeráty operující s obavami Čechů z uprchlíků. 

Kompletní zpravodajství k prezidentským volbám 2018 najdete zde>>>

 

Vše o volbách prezidenta ČR 2018 čtěte zde

Videa a bohaté fotogalerie z prezidentských voleb sledujte na Blesk.cz

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek