Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Nejefektivnější propagaci měl Hilšer. Zemanova "nekampaň" byla třetí nejmasivnější

Nejefektivnější propagaci měl Hilšer. Zemanova "nekampaň" byla třetí nejmasivnější

Přízeň voličů se nedá zaplatit. Přestože se o to někteří politici už v minulosti zřejmě pokoušeli a nabízeli zvláště ve vyloučených lokalitách za hlasy stokorunové částky, kandidáti musí ve volbách zatím stále zaujmout především svým programem, případně osobností. Co se ale vyčíslit dá, je hypotetická částka, kterou museli kandidáti na prezidenta vynaložit na získání jednoho hlasu. Z výpočtu vyplývá, že nejefektivnější kampaň vedl Marek Hilšer, kterému k zisku přízně voliče stačily zhruba 3 koruny. Před pěti lety byla ale ještě efektivnější Táňa Fischerová, která za hlas zaplatila asi 80 halířů. Finální zúčtování nicméně proběhne až v dubnu, konečná čísla se tedy ještě mohou měnit. 

Letošní kandidáti na prezidenta museli do půlnoci z 8. na 9. ledna na svých oficiálních stránkách zveřejnit, jaké byly jejich výdaje na propagaci. Respektive museli specifikovat takzvaná nepeněžitá bezúplatná plnění, která společně s pohyby na transparentních účtech dávají dohromady náklady na předvolební kampaň. Pokud pak srovnáme náklady s počtem získaných hlasů, získáme přibližnou cenu, kterou kandidát za voliče zaplatil. 

Nejlevněji „pořídil“ hlasy voličů Marek Hilšer. Na kampaň vynaložil celkem 1 509 302 korun (údaje jsou přibližné a vycházejí z dat na stránkách kandidátů a z pohybů na účtech). Celkem ho podpořilo 454 949 Čechů, to znamená, že jeden hlas ho vyšel zhruba na 3,3 koruny. Levné voliče měl také Petr Hannig, který za kampaň utratil 124 542 korun a se ziskem 29 228 hlasů ho tak jeden volič přišel na 4,26 korun. Na třetím místě úspornosti se umístil Miloš Zeman, na jehož oficiální stránce se objevilo, že jej kampaň stála 16 862 119 korun, tudíž za jeden hlas utratil 8,49 korun (celkem jej podpořilo 1 985 547 voličů).

Konečné výsledky po 1. kole
Vstup do speciálu
Sečteno: 100.00%
Účast: 61.92%

Nejvíce se kandidatura naopak prodražila Vratislavu Kulhánkovi, jehož jeden hlas v souvislosti s výdaji na kampaň stál 284,38 korun (za kampaň dal 6 950 718 korun). Michal Horáček za jednoho voliče pomyslně zaplatil 70,33 korun (do kampaně vložil 33 239 117 korun), Mirek Topolánek 32,29 korun (za propagaci utratil 7 159 194 korun). Jiří Drahoš na zisk jednoho hlasu věnoval 22,08 korun (utratil 30 239 426 korun. Pavla Fischera stál jeden volič 13,88 korun (na kampaň použil 7 310 978 korun a Jiří Hynek dal za jeden hlas ve svůj prospěch 11,29 korun (v předvolebním období utratil 715 450 korun).

Co se týče předvolebního boje, objevili se v prvním kole volby dva kandidáti, kteří způsobem financování vybočovali. Michal Horáček oznámil, že nechce přijímat dary obyvatel a propagaci si bude platit kompletně sám. Transparentní účet si tak založil, ale přispíval na něj jen on a platil z něj aktivity spolku Máme na víc, který pro Horáčka kampaň zajišťoval.

Miloš Zeman měl stejně jako ostatní kandidáti také transparentní účet, na kterém převládaly halířové příspěvky s různými vzkazy. Přesto na něm zvládl nasbírat 4,5 milionu korun. Nic z peněz ale neutratil, přestože se po republice začaly objevovat plakáty a billboardy vyzývající k jeho znovuzvolení. K těm se později přihlásila Strana práv občanů a spolek Přátelé Miloše Zemana, a tyto náklady ve výši 16 862 119 korun následně prezident přiznal právě jako nepeněžité plnění své kampaně, o které proklamoval, že ji nevede. Jeho propagace tak nakonec byla dle finanční náročnosti třetí nejmasivnější (po Michalu Horáčkovi a Jiřím Drahošovi).

Také před pěti lety se po první přímé volbě objevovala podobná vyčíslení úspornosti prezidentských kampaní. Po prvním kole byla v efektivitě nejúspěšnější nepostupující Táňa Fischerová, kterou podpora od jednoho obyvatele přišla na 0,82 korun, a dostala se tak ještě mnohem níže než nyní Marek Hilšer.

Nejvíce financí naopak vynaložil v předvolební kampani neúspěšný Přemysl Sobotka, kterého jeden hlas stál 39,60 korun. Miloše Zemana vyšel jeden hlas v prvním kole na 8,46 korun (10 543 000 korun věnoval na kampaň a podpořilo jej 1 245 848 Čechů). Už tehdy stejně jako letos ale organizace Transparency International upozorňovala, že kampaň není dostatečně průhledná a není jisté, zda zveřejněné náklady odpovídají skutečnosti. Dle finálního zúčtování stále Zemana kampaň pro obě kola voleb 37,2 milionu. Druhý karel Schwarzenberg za ni zaplatil 36,3 milionu.

Vše o volbách prezidenta ČR 2018 čtěte zde

Videa a bohaté fotogalerie z prezidentských voleb sledujte na Blesk.cz