Nejefektivnější propagaci měl Hilšer. Zemanova "nekampaň" byla třetí nejmasivnější

abe

Aneta Černá

Přízeň voličů se nedá zaplatit. Přestože se o to někteří politici už v minulosti zřejmě pokoušeli a nabízeli zvláště ve vyloučených lokalitách za hlasy stokorunové částky, kandidáti musí ve volbách zatím stále zaujmout především svým programem, případně osobností. Co se ale vyčíslit dá, je hypotetická částka, kterou museli kandidáti na prezidenta vynaložit na získání jednoho hlasu. Z výpočtu vyplývá, že nejefektivnější kampaň vedl Marek Hilšer, kterému k zisku přízně voliče stačily zhruba 3 koruny. Před pěti lety byla ale ještě efektivnější Táňa Fischerová, která za hlas zaplatila asi 80 halířů. Finální zúčtování nicméně proběhne až v dubnu, konečná čísla se tedy ještě mohou měnit. 

Letošní kandidáti na prezidenta museli do půlnoci z 8. na 9. ledna na svých oficiálních stránkách zveřejnit, jaké byly jejich výdaje na propagaci. Respektive museli specifikovat takzvaná nepeněžitá bezúplatná plnění, která společně s pohyby na transparentních účtech dávají dohromady náklady na předvolební kampaň. Pokud pak srovnáme náklady s počtem získaných hlasů, získáme přibližnou cenu, kterou kandidát za voliče zaplatil. 

Přehledný návod jak si zařídit voličský průkaz pro druhé kolo voleb, najdete zde

sinfin.digital