Prezidenta volte strategicky, radí Čechům americký sociolog. Kandidátům prý chybí vůdcovství

Martin Klose

Prezidentské volby se blíží, čím dál víc se ale ukazuje, že kandidáti v Česku nejsou zvyklí na přímou volbu. A čeští voliči jsou navíc blízko stavu politické apatie, tvrdí sociolog amerického původu Michael Smith, který dlouhodobě sleduje českou politiku.

Jak obecně vnímáte české prezidentské volby?

Je to významná událost, protože je to teprve podruhé, co budete mít přímou volbu. Jedna věc, která mě překvapuje, je ta, že Češi jsou obecně připraveni na tenhle přechod. Lidé jsou schopní o tom diskutovat, debatovat, sledovat různé kandidáty. Je to také první prezidentská volba, na kterou dohlíží Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran, který zatím funguje docela dobře.

Problém bych viděl v tom, že samotní kandidáti nejsou připraveni na přímou volbu. Málokdo z nich hodně jezdí po krajích a hovoří k lidem. Nevytváří velké kampaně, ve kterých by oslovovali lidi od domu k domu a pokoušeli se je přesvědčit. Většinu kampaní dělá buď jeden člověk, nebo malý tým. Někteří kandidáti mají slabé řečnické a vůdčí schopnosti a nepokoušejí se ani vypadat prezidentsky. Tohle může také ovlivnit, jak moc budou ostatní kandidáti schopni soupeřit s Milošem Zemanem.

Češi mohou do Evropského parlamentu volit, i když nebudou doma. V zahraničí to ale tentokrát nelze

sinfin.digital