Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

ČSSD má před krachem zachránit slovenský stratég. Jaké zkušenosti přinese od Fica?

ČSSD má před krachem zachránit slovenský stratég. Jaké zkušenosti přinese od Fica?

Sociální demokraté si do předvolební kampaně povolali pomoc ze Slovenska. Nový volební manažer Robert Žanony má podle slov volebního lídra Lubomíra Zaorálka „rychle změnit dynamiku kampaně před letošními volbami“. Před sebou má nelehký úkol vytáhnout sociální demokracii z nelichotivého druhého až třetího místa a preferencí pod patnácti procenty. Během odtajnění nového stratéga vyzdvihovala ČSSD jeho podíl na hned několika vítězných kampaních slovenského premiéra Roberta Fica. Jeho strana Směr-SD se ale nacházela v jiné situaci než čeští sociální demokraté. Jaké zkušenosti může Žanony přinést?

Jednoduché heslo, které dominovalo u strany Směr-SD v loňských parlamentních volbách, znělo: Chráníme Slovensko. A naráželo na běžence. „Uprchlíci byli hlavním tématem kampaně,“ říká pro INFO.CZ bývalý spolupracovník Institutu politického marketingu Tibor Môcik. Kampaň se přitom musela vypořádat s tím, že na Slovensku se stejně jako v Česku nachází nízký počet běženců. „Netvrdili, že by bylo na Slovensku velké množství uprchlíků. Snažili se ale zdůrazňovat, že kdyby tu nebyli oni, mohlo bych ji tu být hodně,“ popisuje tehdejší strategii strany Môcik. Směr-SD využíval marketingové prostředky jako billboardy nebo videa,  o tématu také jeho politici mluvili na předvolebních meetincích. Fico v předvolební kampani burcoval proti uprchlickým kvótám. To se podobá i českému ministrovi vnitra Milanu Chovancovi, který vyhlásil, že do voleb Česko nepřijme jediného uprchlíka. Nutno dodat, že sám Žanony se podle zprávy ČTK se stranou Směr-SD loni rozešel kvůli jejímu příliš nacionalistickému směřování.

„Dalším tématem voleb byl vnitropolitický boj vedený především proti osobě Igora Matoviče z opoziční strany OĽaNO (Obyčejní lidé a nezávislé osobnosti - pozn. red.). A poté samozřejmě zdůrazňování dobrých hospodářských výsledků Slovenska se zaměřením na práci, kterou premiér Fico a strana Směr-SD udělali během čtyřleté vlády,“ doplňuje Môcik.

O stejnou taktiku se přirozeně pokouší i sociální demokraté, kteří v minulých volbách zvítězili a sestavili vládu. Oproti Ficovi mají ale premiér Bohuslav Sobotka i dnešní volební lídr Lubomír Zaorálek podstatně obtížnější situaci. Směr-SD totiž dosáhl v roce 2012 tak dobrého výsledku, že dokázal sám sestavit vládu. To sociální demokracie se o úspěchy přetahuje s dnes již bývalým ministrem financí Andrejem Babišem. A jak se opakuje stále dokola: příliš se jí v tom nedaří.

Navíc i samotný Fico se v posledních volbách potýkal s propadem preferencí. Ve srovnání s těmi předešlými přišel o výrazných 16 procentních bodů. Spíše než o výrazně úspěšné kampani se tak dá mluvit o tom, že se Ficovi podařilo „jen“ udržet na prvním místě i po ztrátě voličů. „Může za to i to, že nemají nějakého výraznějšího konkurenta, který by se straně mohl výrazně přiblížit. Obecně nebyla kampaň před posledními volbami příliš výrazná,“ shrnuje Môcik.

Žanony už v rozhovoru pro Seznam Zprávy uvedl, že kampaně je v současnosti potřeba stavět na osobě daného politika spíše než na straně jako celku. A personalizaci kampaně kolem osoby Fica potvrzuje i Môcik. Zároveň se ale slovenský politik snažil klást do popředí i nové politiky a mluvil o generační výměně v rámci SMERu.

Předešlý volební lídr sociální demokracie Jan Birke vyzdvihoval témata jako srovnání kvality potravin v Česku s těmi v západní Evropě. V rozhovoru pro INFO.CZ pak před časem mluvil o tom, že chce využívat metodu geotargetingu, která straně napoví, v které části Česka mířit na voliče. Rozpovídal se i tom, jak bude – tehdy ještě předseda strany a volební lídr – Bohuslav Sobotka vystupovat ve videích na Youtube. To už je dnes ale minulost.

Nový volební lídr Lubomír Zaorálek dal rychle najevo, že si kampaň představuje výrazně jinak. Hned se dal do změny samotného loga strany, které mu prý připomínalo hlávku zelí. Jeho novou podobu představil v pátek odpoledne na jednání užšího vedení strany. Jde o růži z horního pohledu vloženou do čtverce. Co se týče barev, zůstává oranžová a bílá. „Jedná se o úpravu loga, odpovídá potřebám použití online, v mobilním prostředí. Zachovává všechny atributy sociální demokracie – především symbol růže, ale i jednoduchou typografii,“ popsal novinářům autor nového loga Martin Charvát. Podle Zaorálka se identita sociální demokracie nemění. Jen dostala nový háv. Sociální demokraté přítomní na jednání prý ocenili logo bouřlivým potleskem.

Jak uvedlo INFO.CZ, ministr zahraničí se během své cesty do Štrasburku v minulých dnech inspiroval také u sociálních demokratů z dalších evropských zemí, s nimiž konzultoval třeba to, jak používat Facebook nebo Instagram. Se změnou mu teď má pomoci právě i slovenský expert Žanony.

Podle Môcika se ovšem nedá říct, že by Ficova kampaň působila výrazně inovativně. „Myslím si, že SMER spíše sledoval trendy ostatních politických stran, i co se týče Facebooku nebo videí na Youtube. Laicky se mluví o tom, že jde o stranu zaměřenou na staršího voliče, i když sociologické průzkumy ukazují, že to tak není. Významnou část elektorátu tvoří mladí lidí, ale i tak myslím, že SMER není udavatel trendů, co se týče nových forem kampaně,“ říká Môcik.

 

Vše o parlamentních volbách 2017 čtěte zde

Videa, rozhovory a fotogalerie z volebních štábů sledujte na Blesk.cz

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek