Kampaň ANO začala trapasem. Lidé na sociálních sítích upozorňují na chybu v klíčovém sloganu

mk

Se sloganem „Teď nebo nikdy“ předstoupil před novináře šéf hnutí ANO Andrej Babiš. Několikrát ho zopakoval, zatímco za ním celou dobu svítil v grafické podobě. Nepochybně jde o úderné heslo, má to ale háček: jde o vylučovací poměr, a v takovém případě před spojkou „nebo“ musí být čárka. Chyby už si všimli lidé na sociálních sítích.

Na internetové jazykové příručce se píše: „Základní poučka zní: pokud je spojka nebo užita ve významu slučovacím, čárku před ní nepíšeme, pokud je ve významu vylučovacím, čárku píšeme. Ne vždy je ovšem lehké rozpoznat, o který význam jde.“

Na příručce jsou proto i příklady: „Pospěšte si, nebo vám ujede vlak. Přijedete dneska, nebo vás máme čekat až zítra? Jste opravdu spokojení, nebo se potýkáte s problémy? Peníze, nebo život! Zde už nejde o libovolně zaměnitelné eventuality, ale o zřejmý protiklad (poměr vylučovací), a čárka před nebo je proto namístě.“ Všimli si toho i lidé na sociální síti Facebook.

Nutno ale připomenout, že gramatické chyby v kampani se v minulosti objevily i u dalších politických stran. Například při kampani ODS v roce 2010, kdy se do sloganu „Nedovolíme zadlužovat stát ani obce“, vloudila čárka před spojku. Ještě hůř si pak vedl tehdejší kandidát do Europarlamentu Vladimír Železný, který voliče lákal na slib: „Chcete, aby jste o našem Evropském komisaři mohli rozhodovat vy?“

 

sinfin.digital