Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

KOMENTÁŘ: ČSSD jako repelent na voliče? Je ve skluzu a řeší zelí, má ale ještě šanci na restart

Sociální demokracie začíná v posledních dnech trochu připomínat zelináře. Nejprve to vypadlo, že bude proti koblihám Andreje Babiše bojovat pomeranči. Teď se její volební lídr Lubomír Zaorálek nechal slyšet, že mu logo strany připomíná hlávku zelí, a to je potřeba řešit. Růže, kterou má znak symbolizovat, prý vypadá trochu jinak. Za zády by chtěl mít v kampani před podzimními volbami modernější logo. A doufá, že to stihne. Vtipná poznámka je ale do určitý míry zcela vážným vyjádřením, v jaké situaci se strana nachází: ukazuje časový tlak, s nímž musí ČSSD v dosud neviditelné kampani bojovat, a schizofrenní touhu po novém moderním voliči, kterému by ale stačila „tradiční levicová“ témata. Nebo – v horším případě – alespoň to, co ve straně ztělesňuje Milan Chovanec, který sází na zbraně a odpor k uprchlíkům.

Andrej Babiš za velké pozornosti představil své vize ohledně všeho, co v Česku změní, pod heslem „O čem s ním, když náhodou spím“ a poctivě objíždí regiony, kde si potřásá rukou s nadšenými občany. Nová koalice lidovců a STAN zase už před časem přišla s klipem v duchu skautského přátelství. Sociální demokracie se ale mezitím tváří v tvář hrozícímu volebnímu debaklu dohaduje, jak vůbec bude její kampaň vypadat. A podle aktuálních slov nového volebního lídra si je vědoma, že potřebuje „refresh“.

„Na jednu stranu je to problematické z toho hlediska, že strana na něčem už od loňských krajských voleb pracovala. ČSSD dlouho mluvila o tom, že mají připravené podklady a kampaň začne. A teď najednou strana vysílá po odstoupení volebního manažera (Jan Birke na postu skončil poté, co vedení strany opustil premiér Bohuslav Sobotka – pozn. redakce) zprávu, že všechno bude restartováno. Asi se dostanou trochu do presu. Uvidíme, s čím přijdou,“ říká pro INFO.CZ specialista na politický marketing Martin Joachymstál. Zároveň ale chápe, že volební lídr si chce za vizuální podobou, s níž jde strana do voleb, stát.

Teď jde ale o to, aby se „změnou hlávky zelí“ sociální demokraté u voličů nenarazili. Sobotkovy pokusy z posledních měsíců jsou výrazným příkladem toho, že jádro voličů ČSSD novinky příliš nevítá. Jak dopadl premiérův pokus zacílit na městské liberální voliče, ilustruje asi nejlépe „konec“ Tomáše Prouzy ve straně nebo odvolání Jiřího Dienstbiera z ministerského postu. Popřípadě křečovité pokusy být „mladý“ a „moderní“, kterými se strana občas pochlubí na sociálních sítích.

Tato skupina voličů ale rozhodně nejásá nad ministrem vnitra Milanem Chovancem, který je nově v čele partaje a nejspíš výrazně ovlivní její budoucí směřování. A Lubomír Zaorálek, kterému někteří vyčítají přílišnou ideologičnost, mezitím mluví o jasném návratu k levicovým tématům. „Osobně se přikláním k tomu, že kampaň byť bude svěží, tak ale bude více ideologicky zaměřená levicově,“ domnívá se Joachymstál.

Co se týče samotného loga, nejde o první volání po změně v posledních měsících. Poslanec Jaroslav Foldyna ho chtěl přebarvit načerveno. „Dnešní oranžová barva a růže je napůl vůl a napůl včela. Nesignalizuje nic, ani doleva, ani doprava, nikoho nepobuřuje, neznamená to nic, nemá to emoci,“ tvrdil na začátku roku. Na březnovém sjezdu v Brně ale neuspěl. Také ale nebyl volebním manažerem strany. A neprobojoval se ani na post místopředsedy…

Logo sociálních demokratů prošlo od 90. let, kdy strana začala s motivem růže pracovat, několika změnami. A jak připomíná Joachymstál, změny provázely spory ohledně autorských práv. „Pokud si nyní nechají nakreslit nějaké skutečně moderní sociálně demokratické logo, uvidíme, jak to dopadne. Stihnout se to dá,“ věří expert.

Bodrá „zelinářská přirovnání“ o pomerančích a hlávkách zelí přitom míří ještě jedním směrem. Šéfovi hnutí ANO ukazují, že nyní proti němu stojí výřečnější protivník. „Vzestup Zaorálka je pro Andreje Babiše jedním z největších problémů, kterým se bude muset přes prázdniny zabývat. Mohl se už vidět v televizních debatách, jak se prezentuje úspěchy vlády a přebírá téma rétoricky ne tolik zdatnému Sobotkovi. Zaorálek patří k charismatičtějším speakerům, kteří dokáží dav strhnout,“ říká Joachymstál. Přestože část voličů ČSSD, a především nevoliči, mohou obsah sdělení odsoudit, uvolněný jazyk může sociálním demokratům v kampani pomoci.

Zdravá strava je teď pro Zaorálka navíc důležitá i z čistě osobního důvodu. Ještě před pár týdny ho trápily potíže se žlučníkem, aktuálně je ale prý v klidu. Otázkou je, zda mu to vydrží i do dalších měsíců.

Vše o parlamentních volbách 2017 čtěte zde

Videa, rozhovory a fotogalerie z volebních štábů sledujte na Blesk.cz

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek