Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Strany po youtuberech v kampani nesáhly. Co brzdí zapojení mladých hvězd internetu?

Strany po youtuberech v kampani nesáhly. Co brzdí zapojení mladých hvězd internetu?

Mají někdy až miliony fanoušků a velký dopad na cílovou skupinu. Vydělávají tím koneckonců i stotisícové částky měsíčně. Řeč je o youtuberech. Firmy už si jejich potenciálu všimly. O jejich zapojení uvažovali i čeští politici. Ještě před pár měsíci tvrdili, že kolem nich opatrně našlapují. Jen několik týdnů před volbami je ale zjevné, že do praxe se tento záměr příliš nepřevedl. A to přesto, že mohou youtubeři oslovit starší publikum, než by se na první pohled zdálo. A přispět k povzbuzení mladých lidí, kteří by se jinak k volbám neodhodlali jít.

Během jarních měsíců, kdy se kampaně politických stran před říjnovými volbami teprve pomalu rozjížděly, odpovídali volební manažeři na dotaz INFO.CZ opatrně s tím, na spolupráci s youtubery možná dojde. Tři týdny před volbami je zřejmé, že jejich potenciálu se rozhodli nakonec nevyužít.

Například český youtuber Kovy si přitom získal i mezinárodní pozornost, když byl vybrán mezi hrstku tvůrců videoobsahu, kteří zpovídali předsedu Evropské komise Jeana-Clauda Junckera. Youtuber vlastním jménem Karel Kovář publikoval také video, které se týká přímo podzimních voleb. Do dnešního dne ho zhlédlo přes 300 tisíc diváků. Kovy sám před časem v rozhovorech pro média uvedla, že ho sice jednotlivci z některých stran oslovili, do politiky se ale tímto způsobem zapojovat nechce.

A výrazná snaha nepřišla ani z druhé strany. „Youtubery jsme do kampaně letos nezapojili, ačkoliv jsme tuto možnost zvažovali,“ říká pro INFO.CZ volební manažer lidovců Václav Pláteník. „TOP 09 aktuálně služeb žádných youtuberů nevyužívá,“ dodává mluvčí strany Jakub Hnát. Ani do kampaně České pirátské strany nebyl zapojen žádný youtuber. Předseda strany Ivan Bartoš ale vystupoval v některých pořadech, kam byl youtubery pozván. „Příkladem z minulého týdne je účast ve Standa Show,“ říká pro INFO.CZ Bartoš. „Youtubeři totiž oslovují jen část voličů, na které se v kampani snažíme cílit,“ vysvětluje hlavní námitku Pláteník.

Souhlasí s ním i Karel Komínek z Institutu politického marketingu. „České strany tuto možnost v podstatě nevyužívají, ale z jednoho dobrého důvodu. Youtubeři jsou lidé většinou okolo věku sedmnáct až dvacet let, ale jejich cílová skupina je výrazně mladší,“ říká expert. A dodává příklad spolupráce, která se letos sice objevila, nedopadla ale vůbec dobře.

Obnovená Občanská demokratická aliance se spojila s youtuberem s přezdívkou Mike je Pán. Ten se na internetu proslavil především videi, na nichž porušuje pravidla silničního provozu a hádá se s městkou policií, kterou školí v tom, jaké udělala při kontrolách chyby. „Dělali spolu nějaká videa. Absolutně to ale nesedělo ke komunikaci této strany. A nefungovalo by to zřejmě ani u žádné jiné. Spolupráce se tak rychle rozpadla,“ popisuje Komínek.

O větším zájmu nesvědčí ani slova Lenky Čápové z agentury Get Boost, která zprostředkovává youtubery pro firmy, které je chtějí zapojit do svých kampaní. „Žádná politická strana se nám neozvala,“ říká pro INFO.CZ. Podle ní je jedním z mála youtuberů v Česku, který se politice věnuje, právě zmíněný Kovy. „Myslím, že strany se toho trochu bojí. Možná nechápou dosah, který by měly, pokud by cílily na mladší skupinu tímto způsobem,“ vysvětluje Čápová. Neplatí podle ní to, že diváci těchto kanálů jsou neplnoletí, a nemá tedy cenu se na ně zaměřovat. „Málo se to ví, ale 75 procent diváků je starších osmnácti let. Stejně ovšem přetrvává názor, že na youtubery koukají malé děti. Proto politické strany ani nevidí potenciál, který mají,“ popisuje.

Politici kvitují snahu youtuberů, kteří nadstranicky vyzývají k tomu, aby šli především mladí k volbám. „Tuto aktivitu youtuberů hodnotím velmi pozitivně. Jsou typickým příkladem komunikačního a informačního kanálu, který je mladým lidem blízký a který je výrazně ovlivňuje. A to nejen způsobem přenosu informace, ale i věkem a způsobem vyjadřovaní youtuberů, kde není automaticky vyžadována korektnost tradičních médií,“ domnívá se Bartoš.

Politické strany ale především spoléhají na své vlastní zdroje. „Prostřednictvím vlastních videí oslovuje voliče například místopředsedkyně TOP 09 Markéta Pekarová Adamová nebo kandidát TOP 09 v Praze Dominik Feri,“ chlubí se svými mladými tvářemi strana. Velmi dobře se sociálními médii pracuje hnutí ANO. Volební tým sociální demokracie zase mohl zajásat, že stranu vede do voleb Lubomír Zaorálek, jemuž podobná videa svědčí více než premiérovi Bohuslavu Sobotkovi. „Zatímco s Andrejem Babišem půlka republiky brečela, když mu zemřel pes, tak většina lidí ani neví, jestli je Sobotka ženatý a má děti,“ zmiňuje příměr Komínek.

Youtube ale přinesl politickým stranám ještě jednu příležitost. „Zabezpečil, že má pro politické strany smysl se věnovat výrobě volebních spotů. Tím, že si je mohou nahrát na Youtube, případně je nasdílet na sociální sítě, tak jim to vdechlo nový život,“ popisuje Komínek s tím, že v televizi jsou spoty omezené vyměřeným časem.

Vše o sněmovních volbách si můžete přečíst zde.

 

Vše o parlamentních volbách 2017 čtěte zde

Videa, rozhovory a fotogalerie z volebních štábů sledujte na Blesk.cz

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek