Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Volby pod dohledem Velkého bratra. Sociální sítě stranám pomáhají, jde ale o hru s ohněm

Volby pod dohledem Velkého bratra. Sociální sítě stranám pomáhají, jde ale o hru s ohněm

Jak získat na svou stranu během pár měsíců, co zbývají do podzimních voleb, co nejvíc voličů. S takovou otázkou se aktuálně potýkají volební týmy českých politických stran. Ve srovnání s předchozími lety jim přitom stále efektivnější pomoc nabízejí nové nástroje, které využívají obrovská množství dat, jež o Češích na sítích posbírají. Jak rozhodující roli můžou hrát, ukázaly v poslední době volby v zahraničí. Čím dál větší pozornost jim tak věnují i tuzemští stratégové, kteří tak můžou své úsilí víc zacílit na určité skupiny. A spolu s tím mluví taky o možném zneužití.

„České politické strany se začaly zajímat o digitál mnohem vážněji, než tomu bylo doposud, a to i kvůli volbě prezidenta ve Spojených státech nebo kampani k brexitu, kde digitál sehrál velmi významnou roli,“ popisuje Jiří Jelínek z agentury Bussines Factory. A připomíná, že dřív byly hlavní reklamní zbraní billboardy nebo televizní spoty. Dnes můžou politici působit na první pohled mnohem méně nápadně, zásah ale mají zřetelnější.

„Je to případ Donalda Trumpa, který do digitálu věnoval dvojnásobný rozpočet než Hillary Clintonová,“ popisuje Jelínek kampaň před posledními prezidentskými volbami v USA. V praxi šlo podle něj o zhruba třicet procent oproti patnácti. „Celkově nebyl třeba až tolik vidět, jeho kampaň ale cílila konkrétní témata ke konkrétním lidem,“ komentuje jeho úspěch.

Sílu sociálních sítí a dalších moderních komunikačních kanálů si podle všeho uvědomují čím dál silněji i čeští politici. Volební manažer sociální demokracie Jan Birke v rozhovoru pro INFO.CZ přiznal, že sociálně sítě budou „jednou z klíčových věcí této kampaně“. „Twitter i Facebook jsou pro mě dneska už nedílnou součástí politického marketingu. Přesně vím, co to umí. Stoprocentně s nimi počítám,“ tvrdí.

Reklama bude cílená

A jejich dopad uznávají i další strany. Stejně tak fakt, že jim v cílení na ty správné potenciální voliče výrazně pomohou analytické nástroje, které s tzv. velkými daty pracují. Lidovci společně se Starosty a nezávislými konkrétní podobu kampaně ladí. A stejně jako ostatní stratégové, ani ti jejich nechtějí příliš prozrazovat. „Můžu však s jistotou potvrdit, že naše kampaň bude cílená na konkrétní segmenty elektorátu, a to s využitím nových analytických nástrojů,“ potvrzuje ale mluvčí STAN Karel Kreml.

Podobná slova zní i z ODS. „Samozřejmě chceme, aby uživatelé nebyli zahlceni informacemi, ale dostali obsah, který je pro ně relevantní. Proto využíváme různé druhy cílení: geotargeting (možnost cílení kampaní na specifický region - pozn. redakce), stejně tak oslovujeme různým obsahem například profesní, věkové a zájmové skupiny,“ popisuje za stranu Jana Havelková.

„Poslední doba se posunula k marketingu založenému na datech. Spíš než abyste vymýšlel, která kreativa bude fungovat, otestuje si to,“ líčí Jelínek s tím, že už je pryč doba, kdy by marketingové agentury pracovaly pouze s jedním tématem. Dnes naopak pečlivě vybírají a testují, co zaujme jakou dílčí skupinu. Jak byznysu, tak třeba právě politickým stranám to umožňuje posun k tzv. programatickému nákupu reklamy. Tedy jednoduše řečeno právě to, že se reklama zobrazuje jen vybrané skupině.

Kam vůbec nejezdit...

Hlavními „pomocníky“ jsou dnes především platformy jako Google nebo sociální síť Facebook. O svých uživatelích mají obrovské množství dat – od základních demografických až po údaje, který příspěvek uživatele zaujal nebo který přečetl až do konce. „Za pomoci svých nástrojů vám poté umožní na základě těchto dat cílit reklamu,“ říká Jelínek. Politické strany tak v praxi třeba ví, na koho spíše zabere téma daní a na koho třeba školství. Další data získávají stratégové i z údajů o tom, jací lidé navštěvují webové stránky jejich strany a na co konkrétně na nich klikají. To vše můžou použít pro následný remarketing, tedy cílení reklamy na uživatele, který už dříve propagovaný web navštívili.

Data z online prostředí ale můžou strany využít i v offline světě. Volební manažer ČSSD popisuje například přesné mapy, které jim ukazují, v které části obce žijí levicově smýšlející lidé, kteří by je mohli volit, a která místa pro ně naopak tak příznivá nejsou. Podle toho pak padne rozhodnutí, kam se jejich kandidáti v rámci kontaktní kampaně vydají.

Podle Jelínka je v poslední době výrazný ještě jeden trend: na internetu se pohybuje stále více zástupců starší generace. Mezi mladými je přítomnost na sítí už téměř stoprocentní, noví uživatelé ale vyrůstají ze skupin jejich rodičů i prarodičů. Počítá s tím i Birke. „Devadesát dva procent našich voličů je na sociálních sítích. Je to neuvěřitelné číslo. Vůbec bych třeba nepodceňoval seniory. Jsou dnes výbornými surfaři na sociálních sítích,“ řekl již dříve pro INFO.CZ.

S využitím velkých dat a čím dál cílenější reklamou ve volebních kampaních se ale pojí i otázka, zda nezachází příliš daleko. „Zároveň nechceme být v roli „velkého bratra“ a nejdeme cestou psychometrie, využívané například v prezidentských volbách v USA,“ zní z ODS. Naráží tak na druhou stránku využívání čím dál sofistikovanějších analytických nástrojů – mohou se čím dál více podepsat na výsledcích. Odborníci tak už spekulují o tom, do jaké míry „nezdravě“ ovlivnily podobné metody referendum o brexitu nebo zmiňované Trumpovo vítězství.

Jde o především občanskými demokraty zmiňovanou psychometrii. Metodu popsal před několika lety výzkumník Michal Kosinski, který na její rizika sám upozorňuje. Na základě dat o chování lidí na Facebooku se dá připravit velmi dobře cílená reklama, která může s hlasováním výrazně zamíchat. Psychometrii využila americká společnost Cambridge Analytica, která se podílela na kampani pro brexit a pomohla ke zvolení i Donaldu Trumpovi. A přestože výzkumníci, kteří stáli u vzniku metody, varují před možnými nebezpečnými dopady, firma své služby nabízí dál. Mezi odborníky tak budí kontroverzi.

Vše o sněmovních volbách si můžete přečíst zde.

Vše o parlamentních volbách 2017 čtěte zde

Videa, rozhovory a fotogalerie z volebních štábů sledujte na Blesk.cz

 
Přejít na homepageVíce z kategorieZpět na začátek