Vše je kampaň: Sociální sítě, strategie, kobliha i guláš, říká Ondráčka z Transparency International

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš opět budí rozruch. V pondělí se pohádal s redaktorkou Českého rozhlasu, která s ním hovořila na téma financování předvolební kampaně. Babiš se s ní neshodl na tom, který výdaj do kampaně započítat. Například náklady na poradce, tiskové mluvčí nebo PR specialisty se podle něj do kampaně nezapočítávají. „To jsou lidi, kteří s námi dělají několik let, dělají každodenní agendu, nechápu, proč by tam měli patřit,“ vysvětluje. Odmítá také, aby se do nákladů na předvolební kampaň započítávaly částky, které se týkají dlouhodobé vize hnutí, jež shrnuje dokument nazvaný Vize 2035. Jasno do problematiky vnáší v exkluzivním rozhovoru pro INFO.CZ předseda Transparency International David Ondráčka. Podle něj rozhovor odhaluje Babišovu velkou nekompetentnost. „Je úplně jedno, jestli strana tlačí kampaň pod názvem vize dneška, strategie zítřka, kobliha nebo předvolební guláš,“ vysvětluje Ondráčka.

K čemu vlastně potřebujeme přísnější pravidla pro financování předvolebních kampaní?

Peníze jsou v dnešní politice a politickém marketingu realitou a jde o to, aby neovlivňovaly demokratickou soutěž víc, než je zdrávo. Účelem zavedení limitů na výdaje v kampani je vytvořit stejná a rovná pravidla pro všechny, velké i malé strany a hnutí. Limity se pochopitelně dotknou hlavně velkých stran, s bohatými sponzory, přístupem k mediálním a PR agenturám, blízkými vztahy s vlivnými finančními skupinami.

Limit, které mohou strany použít na předvolební kampaň, je devadesát milionů. Co vše se do něj počítá?

Vše, co se vztahuje k podpoře a propagaci kandidáta a kandidující strany se do limitu počítá. Nový úřad (Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí, pozn. redakce) má nelehký úkol vydat metodiku, co započítat. A uznávám, že pro strany je to teď nekomfortní, zatím tu metodiku nemají a neví úplně, na čem jsou.

ANO má závažné limity, jeho voliči střízlivějí a vracejí se k nám, říká místopředseda ODS Kupka

sinfin.digital