5 nejhezčích českých aut historie. Projeli jste se jimi?

Info.cz

04. 12. 2016 • 15:49

Česko je zemí automobilů. Škodovka produkuje jeden nový vůz za druhým a dlouhodobě táhne českou ekonomiku, v garážích sběratelů se zase hromadí historické kusy. Jak vypadají nejhezčí domácí auta, jaká se kdy na silnicích proháněla?

Škoda 110 R Coupé

Výroba: 1970–1980

Odvozenina od klasické Škody 110. První z trojice vozů, který automobilka vyráběla s karoserií kupé. Stal se záchranou pro závod v Kvasinách, který do té doby vyráběl Octavii Combi. Na konci 60. let se s ním však počítalo už jen jako s dodavatelem náhradních dílů pro dřívější modely. Pomohlo, až když pracovníci přišli s nápadem na nový vůz. Škoda 110 R Coupé následně posloužila i jako základ pro stavbu závodních speciálů. 

Škoda Felicia

Výroba: 1959–1964

Pouhých pět let trvala na přelomu 50. a 60. let existence Felicie. Na rozdíl od pozdějšího porevolučního modelu šlo o kabriolet. Výroba otevřeného sportovního vozu napadla znovu pracovníky závodu v Kvasinách. Původně ho Škodovka prodávala pod názvem 450, po modernizaci v roce 1959 se začalo používat označení Felicia. Z Kvasin vyjelo téměř 15 tisíc Felicií, na českém trhu jich bylo ale jen omezené množství. Mohl za to velký zájem západoevropských zemí.

Škoda Popular Monte Carlo

Výroba: 1935–1938

Třetí a nejstarší Škoda ve výběru. Společnost vůz vyrobila pro slavnou Rallye Monte Carlo. Vznikl prostou výměnou motoru z klasického Popularu za ten z většího Rapidu. Inovace se ukázala jako dobrý nápad. V roce 1936 česká automobilka soutěž naprosto okouzlila. Jezdci Zdeněk Pohl a Jaroslav Hausman obsadili druhé místo v kategorii do 1 500 ccm. V celkovém pořadí pak byli na konci druhé desítky.

Tatra 603 

Výroba: 1955–1975

Legendární limuzína z Kopřivnice. Její zrození bylo ale spíše z trucu představitelů automobilky. Komunistický režim totiž Tatře zakázal produkci osobních automobilů. Měla se soustředit jen na nákladní a terénní vozy. Konstruktéři tak projekt dlouho utajovali, až v roce 1955, když pomalu dosluhovaly vozy T 87 i Tatraplany používané pro reprezentativní účely představitelů státu, dostala výroba zelenou. Velký úspěch Tatry 603 přišel na slavném Expu 1958 v Bruselu, následně sbírala i ceny za eleganci. 

Aero 50 Dynamik 

Výroba: 1939–1941

Auto s jepičím životem okouzlilo svět v prvních letech druhé světové války. Karoserii vyráběla firma Sodomka, která vznikla v roce 1895 ve Vysokém Mýtě. Založil ji Josef Sodomka jako výrobnu kočárů, ve 20. letech se ale přeorientovala na karosárnu. Právě Aero 50 se Sodomkovou karoserií bylo hodně oblíbené mezi filmaři. Vyskytuje se například ve snímku Valentin Dobrotivý s Oldřichem Novým.

SDÍLET