Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Auta, která vystřelí z 0 na 100 km/h za nejkratší čas. Vybrali jsme 12 nejrychlejších

Auta, která vystřelí z 0 na 100 km/h za nejkratší čas. Vybrali jsme 12 nejrychlejších

Tesla překvapila tím, že ve zrychlení poráží i ryzí sporťáky. Podívejte se na 12 aut, která zrychlí z 0 na 100 km/h za nejkratší čas. Vybíráme z aut, která se sériově vyrábí a mohou do běžného provozu.

1. Porsche 918 Spyder

Porsche 918 Spyder je hybridní sportovní vůz, kterému pod kapotou pracuje osmiválcový motor s objemem 4,6 litru a výkonem 616 koní. Vedle toho je vybaven ještě dvěma elektromotory s výkonem 283 koní, čímž celkový špičkový výkon šplhá na 899 koní. Produkce tohoto modelu byla zahájena v září 2013, přičemž auto stálo 611 tisíc eur, tedy v přepočtu při tehdejším kursu bezmála 16 milionů korun. Výroba Porsche 918 Spyder skončila v červnu 2015.

Při hmotnosti auta kolem 1,7 tuny předpokládal výrobce zrychlení z 0 na 100 km/h během 2,5 sekund, z 0 na 200 km/h za 7,2 sekundy a z 0 na 300 km/h za 19,9 sekund. Maximální testovaná rychlost byla 350 km/h a poměr hmotnosti k výkonu byl 1,92 kilogramu na koňskou sílu, v odlehčené verzi dokonce jen 1,84 kilogramu na koňskou sílu.

V roce 2014 potvrdil tento sporťák své ambice, když v nezávislém měření zrychlil z 0 na 100 km/h za pouhých 2,2 sekundy. Pro test byly použity pneumatiky Michelin Pilot Sport Cup 2 325/30ZR-21. Stojí za zdůraznění, že se nejedná o závodní pneumatiky bez vzorku (tzv. slicky), ale o běžně dostupné pneumatiky, se kterými se může do běžného provozu.

2. Tesla Model S P100D Ludicrous+

Na druhém místě je novější Tesla Model S P100D. Jedná se o verzi s vylepšenou baterií Ludicrous+, jejímž přínosem je nejen větší dojezd (až 613 kilometrů), ale právě také lepší akcelerace. Tento praktický sedan působí mezi čistokrevnými sporťáky jako zjevení, ale na druhé místo žebříčku aut s největším zrychlením se dostal právem.

Tesla Model S P100D Ludicrous+ dosáhla v nezávislém testu 2,3 sekundy, tedy abychom byli zcela přesní, oficiální čas zrychlení z nuly na stovku zní 2,276 sekundy.

Veřejnost poněkud překvapilo, že přes dvě tuny těžké auto dokázalo tak skvěle akcelerovat. Důvody jsou v podstatě tři: vysoký výkon s okamžitým točivým momentem, pohon všech kol a vynikající přilnavost. Kombinace těchto faktorů dovezla Teslu na druhé místo našeho přehledu. Díky rychlonabíjení zvládnete tento nenápadný sedan nabít na 80% kapacitu během 70 minut.

3. Bugatti Chiron

Dvoumístný supersport Bugatti Chiron, byl vyvinut a vyráběn ve francouzském Molsheim jako nástupce Bugatti Veyron. Poprvé byl vystaven na Ženevském autosalonu 1. března 2016. Osmilitrový motor se čtyřmi turbodmychadly poskytuje brutální výkon 1500 koňských sil. Podle výrobce měl díky němu vůz zrychlovat z 0 na 100 km/h za 2,6 sekundy, z 0 na 200 km/h za 6,5 sekund a z 0 na 300 km/h za 13,6 sekund.

Tento model také držel rekord ve zrychlení z 0 na 400 km/h a následném zastavení, kdy bývalý jezdec F1 Juan Pablo Montoya dosáhl rychlosti 400 km/h během 32,6 sekund a dalších 9,4 sekundy pak potřeboval k zastavení.

O pár týdnů později však tento rekord překonal Koenigsegg Agera RS časem 36,44 sekundy (v počátečním zrychlení z 0 na 100 km/h má však Agera čas 2,8 s, proto se do našeho dnešního přehledu nedostala). Dodejme, že maximální rychlost Chironu je z bezpečnostních důvodů, týkajících se zejména pneumatik, omezena na 420 km/h. Předpokládaná skutečná „maximálka“ je 463 km/h.

Auto s cenovkou 2 998 000 amerických dolarů, tedy v přepočtu asi 65 milionů korun, dokázalo v nezávislém testu zrychlit z nuly na stovku za 2,3 sekundy.

Celý článek najdete na vtm.zive.cz

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

-1