Auto na ISIC. Čeští studenti vyvinuli unikátní způsob komunitního carsharingu

vkr

Unikátní projekt na pomezí vzdělávání a reálného byznysu. To je Uniqway, projekt pětadvaceti studentů několika pražských vysokých škol, kteří vyvinuli pro své spolužáky koncept sdílení automobilů. Ten jde nyní do testovacího provozu s patnácti vozy, pokud se systém osvědčí, automobilů přibude a program se po prázdninách rozšíří na celou akademickou obec.

Ne-studentům jsou dveře patnáctky vozů Škoda Fabia určených pro sdílení uzavřeny. K jejich otevření je totiž třeba přiložit ISIC kartu ke čtečce umístěné za předním sklem, bez ní má zájemce smůlu. Jde o komunitní projekt, tvrdí organizátoři Uniqway.

Ti se rozhodli pro vozy Škoda Fabia proto, že jim vyšly nejlépe z průzkumu mezi studenty. Ti chtějí kompaktní vozy, které mohou využívat při jednodenních výletech s kamarády, při cestách na festivaly nebo na velké nákupy, uvedli pro INFO.CZ organizátoři. Cena za půjčení automobilu zatím není určená, měla by však být na spodní hranici cen konkurenčních carsharingových společností.

Celý projekt se uskutečnil zejména díky pomoci mladoboleslavské automobilky Škoda Auto, která studentům vozy poskytla a skrze svou technologickou společnost Škoda Auto DigiLab studentům nabídla mentorské zázemí. „Nápad na službu vzniknul na naší schůzce s rektory tří pražských univerzit,“ přibližuje počátky projektu ředitel Škoda Auto ČR Luboš Vlček.

„Škoda Auto chápe mobilitu budoucnosti jako cílenou službu. Chceme proto akademickou komunitu touto platformou pro sdílení vozidel podpořit, sdílená ekonomika je nejen pro mladou generaci mnohem více než jenom trend,“ dodal Vlček. 

Data dávají Vlčkovi za pravdu. Podle většiny průzkumů jsou to totiž právě mladí lidé, kteří již nemají potřebu automobil vlastnit a stačí jim ho využívat jen jako službu (CaaS). To potvrzuje například expert na automobilový průmysl z poradenské společnosti EY Petr Knap. „Pro určitou část lidí se stává normální už automobil nevlastnit a jen jej využívat, jde typicky o mladé lidi z velkých měst. Nyní je tak míč na straně hřiště automobilového průmyslu, musí se novým trendům přizpůsobit a využít je,“ říká Knap v rozhovoru pro INFO.CZ. 

sinfin.digital