Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

BMW 6 GT. Pohlednější nástupce 5 GT je tu

BMW 6 GT. Pohlednější nástupce 5 GT je tu

Charakter nového BMW 6 GT navazuje na předchůdce, auto chce nabídnout kombinaci praktičnosti a luxusu. Design vychází z aktuální řady 5.

 

Už s oficiálním odhalením příchodu nového BMW řady 8 bylo jasné, že řada 6 do budoucna projde změnou. Kupé, kabriolet a Gran Coupé se nově stanou „osmičkou,“ zatímco součástí řady 6 se stane liftback 6 Gran Turismo nahrazující dosavadní 5 GT. Nyní model BMW 6 GT debutuje oficiálně.

Siluetou novinka navazuje na předchůdce, zadní partie se ale designérům povedlo navrhnout elegantněji než u poněkud neforemného předchůdce. Bezrámové dveře autu zůstaly, dvojité otevírání zavazadlového prostoru však nikoliv, podobně jako Škoda Superb se i BMW tohoto řešení vzdalo. Víko je nově výklopné v jednom celku. Koeficient aerodynamického odporu se podařilo srazit na 0,25 (z 0,29), a to díky aktivním klapkám v přídi nebo výsuvnému spoileru na zádi.

Příď svým řešením vychází z aktuální řady 5, což platí také pro kabinu. Automobilka slibuje jako u předchozího Gran Turisma zvýšenou pozici za volantem a obří prostor na zadních sedadlech, která mohou být elektricky nastavitelná. Ten umožňuje dlouhatánský rozvor mající hodnotu 3.070 mm, což je o 95 mm více než u dnešní řady 5 sedan. Rozvor je shodný jako u dosavadní 5 GT, délka se však mezigeneračně natáhla o 87 mm na celkových 5.091 mm.

Více si přečtěte na webu Auto.cz.

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1