Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Češi jsou „víkendové hlavy“. V pátek jich na silnicích zemře nejvíc, automobilka to chce změnit

Češi jsou „víkendové hlavy“. V pátek jich na silnicích zemře nejvíc, automobilka to chce změnit

Suverénně nejnebezpečnějším dnem na českých silnicích jsou pátky, vyplývá z aktuálních statistik dopravních policistů. Právě na konci pracovního týdne mnohé řidiče postihne takzvaný syndrom víkendové hlavy a ti bourají častěji než během ostatních dní v týdnu. Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila novou kampaň Bezpečný pátek, která to má změnit. Cílí především na malé děti, rodiny i seniory. 

Slovní spojení „Černý pátek“ by namísto svého původu u burzovního propadu klidně mohl vzniknout na českých silnicích. Právě v závěru pracovního týdne se totiž v Česku odehraje suverénně nejvíc dopravních nehod a zároveň na silnicích zemře nejvíc lidí. Řidiči jsou totiž myšlenkami již často na víkendu a nevěnují se stoprocentně řízení, míní policie. Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto chce novou kampaní Bezpečný pátek nelichotivé policejní statistiky přepsat. 

Těžištěm nové kampaně jsou semináře, workshopy a další naučně-vzdělávací akce, podobné například té, která v úterý proběhla v mladoboleslavské základní škole pro žáky prvních a třetích tříd. Vyšlo najevo, že když se měli třeťáci přihlásit, kdo z nich jezdí sem tam bez pásu, ruku vystřelili téměř všichni. Na krátké vzdálenosti to prý nestojí zato, omlouvali to nejčastěji. Přitom více než polovina dopravních nehod se odehraje buď při parkování nebo během jízd na krátké vzdálenosti. 

Mladoboleslavská automobilka rovněž spustila webový portál www.bezpecnypatek.cz, který má sloužit jako informační rozcestník s přehledem nadcházejících aktivit. 

„V oblasti dopravní bezpečnosti dlouhodobě podporujeme řadu projektů po celé České republice,“ uvedl novou kampaň domácí automobilky člen představenstva Bohdan Wojnar s tím, že Škoda v posledních letech podpořila projekty dopravní bezpečnosti za víc než 30 milionů korun. „Bezpečný pátek otevírá příležitost pro zastřešující koncept, který naše aktivity v oblasti zvyšování bezpečnosti prohloubí, jasně zaměří a sjednotí.“ 

Automobilka tvrdí, že se nejedná o běh na krátkou trať. „Chceme ta čísla opravdu snížit,“ říká pro INFO.CZ Petr Kraus, vedoucí Výzkumu dopravní bezpečnosti Škoda Auto. „Až se nám to podaří, vezmeme si na paškál zbylých šest dní.“

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

Blíží se senátní volby. Aktuální informace a zpravodajství naleznete zde>>>

-1