Citroën Méhari: Auto z filmu Četník a četnice slaví padesáté narozeniny

Aleš Sleeper

Všestranný, jednoduchý, levný a spolehlivý. Přesně takový byl Citroën Méhari, který slaví kulaté jubileum. Nevšední Citroën Méhari sloužil hlavně jako užitkový dříč a auto pro volný čas. Premiéru si odbyl v divokém květnu 1968 během studentských nepokojů. U nás je nejznámější díky legendární sérii četnických komedií s Louisem de Funèsem, konkrétně filmům Četník a mimozemšťané a Četník a četnice.

Jednoduchý, přísně účelový vůz se představil novinářům a odborníkům 16. května 1968 na golfovém hřišti v normandském zálivu nedaleko města Deauville. Za jeho vznikem stál hrabě Roland de la Poype, za druhé světové války stíhací eso letky Normandie-Němen a tenkrát šéf společnosti SEAP (Société d'Etudes et d'Applications des Plastiques), která pro Citroën vyvíjela plastovou karoserii. Právě ona totiž již dříve prezentovala první prototypy s hladkými panely a motory o objemu 425 cm3, dvojitý šíp byl v prvopočátcích projektu pouze klientem, pro kterého zakázka vznikala. Tvary navrhl Jean-Louis Barrault, typické vodorovné žebrování získaly vozy pro větší tuhost. Lehké umělé hmoty byly použity samozřejmě proto, aby byly co nejlehčí a odolávaly hnědému moru.

Šéf Citroënu Pierre Bercot své nadšení nijak neskrýval, start produkce (předsériová stavba se rozběhla ještě u SEAPu v Bezons koncem roku 1967) zbrzdily jen zmíněné masové protesty mladých lidí... Široká veřejnost viděla Méhari poprvé až 3. října 1968 na autosalonu v Paříži. Automobilka si mohla mnout ruce, hned získala 500 objednávek.

Mezi dvouválci

Označení Dyane 6 Méhari, které se používalo na některých trzích, dávalo tušit, odkud vál vítr, co se konstrukce týče. Dyane byla modernější variací na téma „kachna“ 2 CV a techniku měly všechny tři, vlastně včetně dobíhajícího Ami 6 čtyři modely prakticky totožnou: zážehový plochý vzduchem chlazený dvouválec OHV objemu 602 cm3. Bublavý agregát dával v případě Méhari 19 kW (26 k).

sinfin.digital