Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Elektronické systémy v zimě: Proč je ABS a spol. někdy na obtíž?

Elektronické systémy v zimě: Proč je ABS a spol. někdy na obtíž?

Každé moderní auto má ve výbavě celou řadu elektronických pomocníků. Jejich úkolem je zvyšovat aktivní bezpečnost vozidla a pohodlí řidiče. V naprosté většině případů pomáhají, avšak mohou být i na obtíž.

Počátek zájmu automobilek stavět bezpečná vozidla se datuje na přelom 60. a 70. let minulého století. Už tehdy byly vytyčeny dva základní směry vývoje bezpečnosti. A sice aktivní složka, jejímž úkolem je nehodě předejít či zabránit, a pasivní, která má chránit posádku vozidla, když už k nehodě dojde.

Obecně vzato zimní období klade na řidiče vyšší nároky než v letních měsících, kdy není silnice kluzká. Právě v zimních podmínkách se systémy zvyšující bezpečnost jízdy uplatní v daleko větší míře. Co tedy může řidič od jednotlivých systémů očekávat?

Nejstarším systémem zvyšujícím aktivní bezpečnost vozidla je protiblokovací systém brzd ABS. Poprvé se v automobilu objevil v 60. letech, a sice v luxusním kupé Jensen Interceptor FF. Systém vyvinula firma Dunlop-Maxaret původně pro britská dopravní letadla. Pro potřeby automobilového průmyslu jej samozřejmě museli upravit, avšak ryze mechanický princip fungování zůstal zachován. V 70. letech se objevily první elektronické systémy, přičemž ABS mohlo být buď takzvané integrované, kdy jeho součástí byl také elektrohydraulický posilovač brzdného účinku (zabývala se tím firma ATE), nebo neintegrované, kdy systém doplňoval stávající brzdový systém vozidla. Toto vyvíjela například firma Bosch. Druhý jmenovaný systém se později prosadil v daleko větší míře.

Celý článek si přečtěte na webu Auto.cz.

 

„Prostě končíš!" Jak Babiš zachází se svými lidmi. Komentář Markéty Žižkové

Už za pár hodin bude jasno o tom, jaké složení vlády si představuje designovaný premiér Andrej Babiš. Události, které k tomuto rozzuzlení vedou, zatím nepřinesly žádné velké překvapení. Už delší dobu se spekulovalo o tom, že ministerské křeslo opustí šéfka resortu obrany Karla Šlechtová nebo ministr průmyslu Tomáš Hüner. Příznačný je ovšem způsob, kterým se o svém konci dozvěděli.

Šéfovi hnutí ANO se daří až do poslední chvíle tajit jména ministrů za ANO. Ví je Hrad a pak zřejmě několik Babišových nejbližších. K jejich zveřejnění vyzývali designovaného premiéra i sociální demokraté (kteří by jako koaliční partneři alespoň občas něco rádi věděli), na veřejnost se ale nedostala. Jak opakují členové hnutí stále dokola, své záležitosti si strana umí řešit za zavřenými dveřmi. Prostor pro úniky je minimální. Už kvůli tomu, že sami členové „této firmy“ toho ví jen pomálu a spoléhají na svého šéfa.

Link

Páteční ráno přitom opět ukázalo, jak Babiš ke svým lidem přistupuje. O svém konci v čele resortů se „nechtění“ ministři dozvěděli až dnes. Během telefonátu. A bez vysvětlení. Alespoň tak to popsala médiím Šlechtová. Telefon jí zazvonil v sedm ráno před zasedáním vlády.

4987065:article:true:true:true

O důvodech, proč už s ní Babiš není spokojený, se napsalo mnoho. Osobně jí ale prý nic nevysvětlil. „Pan předseda nic nezdůvodňuje. Prostě mi řekl, že nebudu součástí nového návrhu vlády,“ komentovala to pro média smířeně končící ministryně.

Dnes ráno se Babišovo rozhodnutí dozvěděl i šéf resortu průmyslu a obchodu. Právě okolo Hünera, potažmo obsazení významného ministerstva vedl Babiš se Zemanem spor. Už nyní – ač neznáme přesné jméno nového ministra – panují obavy z toho, jakým směrem Česko povede v důležitých rozhodnutích, jako je dostavba jaderných elektráren.

Link

Kdy se tento člověk i další „nováčci“ o své nominaci od Babiše dozvěděli, je otázka. Také jim zazvonil telefon dnes ráno?

Faktem přitom je, že i ministři, kteří odchází o „své vůli“ a rozhodnutí oznámili už před časem, to nelíčí zrovna v optimistických barvách. Ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán pochopil, že se znelíbil Zemanovi mimo jiné tím, že vydal hackera Jevgenije Nikulina do Spojených států. Kritizuje i poměry v ANO a tvrdí, že jeho názory se od směřování hnutí liší. Jeho odchod z resortu v posledních dnech působí tiše. Příliš nekomunikuje. Nevyjadřuje se ani k otázkám na resort. Nejvíce by se jeho kroky daly přirovnat k vytracení, kdy za sebou jen potichu zavře dveře.

Končící ministr zahraničí Martin Stropnický si zas po letech uvědomil, že politika je vlastně špinavá hra, na kterou nemá nervy.

Link

Když se podíváme na chvilku mimo vládu – třeba na pražský magistrát – tak uvidíme Adrianu Krnáčovou, která se rozčiluje, že ji obklopuje parta neschopných lidí. Zároveň je ale jasné, že k jejímu konci vedlo i to, že ztratila Babišovu podporu.

5017080:article:true:true:true

Zpátky ke kabinetu: už v pátek večer by mělo být jasno v tom, kdo za ANO získá místo v pověstném vládním autobusu. Jedno je ale jisté už teď. Každý jmenovaný bude muset počítat s tím, že přes přátelskou atmosféru na PR fotkách hnutí, ho může kdykoliv potkat krátký telefonát: „Končíš a není ti nic do toho proč“. A to i firemní šéfové svým podřízeným vyjadřují větší porci úcty.

32744