Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Ester Ledecká a její auta: V čem jezdí královna zimních her?

Ester Ledecká a její auta: V čem jezdí královna zimních her?

Auto dalo Ester Ledecké – po letošní olympiádě v Pchjongčchangu asi nejobletovanější sportovkyni světa – svobodu. Umí ji ukázat i navenek: třeba nepřehlédnutelnými polepy, které zdobí už její čtvrté auto v řadě.

 

Ester Ledecká se na lyžařské svahy postavila už ve třech letech, v pěti si k nim přidala snowboard. Ve stejném věku také na klíně rodičů a prarodičů poprvé poznávala, jaké to je, vozit se v autě.

S ním si oficiálně začala tykat hned v osmnácti, tedy před pěti roky. Dnes – po zkušenostech za volanty většinou terénních modelů – k ní patří řízení skoro stejně jako lyže a snowboard. „Jezdím po celé Evropě. Pamatuji si, jak si celá rodina oddechla, když jsem si dodělala řidičák. Že už mě nemusí vozit. Cestovat na tréninky totiž znamenalo vlastně den co den zapřahat rodiče. A svoboda je to i pro mě. Mohu mít rádio na plný pecky, zpívat si nahlas a vůbec dělat kraviny,“ říká.

Odvaz a neotřelost, kterou ukazuje na svahu nejen díky netradiční kombinéze, přenesla i na svá auta. Tím první byla kia a už tu si nechala polepit, aby bylo jasné, s kým má vůz čest. „Ke sportovcům to tak nějak patří. U lyžařů jsou běžné hlavně fotky, to se mi na auto dávat nechtělo. Na úplně prvním jsem měla nenápadný polep hor. Na druhém, kterou byla sněhobílá sportage, napadlo mého bratra Jonáše přenést motiv robota,“ vysvětluje.

Více si přečtěte na webu Auto.cz.

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1