Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Evropané za německé dálnice platit nechtějí. "Cizinci jim zaplatí opravy," bouří se europoslanci

Evropané za německé dálnice platit nechtějí. "Cizinci jim zaplatí opravy," bouří se europoslanci

Evropský parlament se dnes velkou většinou hlasů domáhal od Evropské komise, aby vysvětlila změnu svého názoru na chystané zpoplatnění německých dálnic. Pro příslušné usnesení hlasovalo 510 z 691 přítomných poslanců, 126 bylo proti a 55 se zdrželo.

„Zda komise bude reagovat? To je vždycky s velkým otazníkem a není to nutně pravidlem,“ řekl ČTK český poslanec Pavel Svoboda, který v europarlamentu vede právní výbor a je také členem dopravního výboru. „Každopádně je to legitimní dotaz na situaci, která se nazývá diskriminace na základě státní příslušnosti,“ dodal s tím, že ve hře je princip celé EU, a proto je aktivita Evropského parlamentu velmi potřebná. S nadsázkou by se totiž podle Svobody dalo říci, že „cizinci budou Němcům platit opravy dálnic, protože sami Němci si mýtné budou odečítat od svých daní.“

 

Komise v reakci na původní plán zavedení mýtného, které by si němečtí řidiči mohli odečíst z daní, upozornila Berlín na porušení nediskriminačních pravidel unie a zahájila příslušné řízení. Tento postup, který by mohl vést až k potrestání Německa, ale zastavila, když Berlín plán na zavedení mýtného přepracoval. I tento systém ale podle europoslanců povede k nepřímé diskriminaci zahraničních řidičů.

Německá vláda schválila návrh zavedení dálničních poplatků pro osobní auta v lednu. Mýtné by se mělo začít vybírat po letošních podzimních volbách. Zavedení mýtného kritizuje jak německá opozice, tak sousední Rakousko, které hrozí žalobou u Soudního dvora Evropské unie. Návrh kritizuje i česká vláda.

 

Europoslanci již v únorové rozpravě označili německé mýtné za diskriminaci cizinců a vyzvali Komisi, aby Berlínu neustupovala. Eurokomisařka Violeta Bulcová tehdy tvrdila, že komise ještě celou záležitost s Německem nedořešila.

Návrh schválený německou vládou v lednu počítá s tím, že dálniční známky si budou sice muset koupit všichni majitelé aut, kteří budou chtít použít německé dálnice, avšak německým řidičům se poplatky vrátí formou slevy na dani.

 

Komisařka Bulcová vysvětlovala změnu přístupu komise tím, že Berlín učinil kroky k odstranění diskriminace a stanovil například rozumné ceny krátkodobých známek, kterých budou zahraniční řidiči využívat nejvíce. Ceny za desetidenní mýtné se mají pohybovat v závislosti na množství emisí v rozmezí od 2,5 eura do 25 eur (zhruba 68 až 675 korun). Komise navíc podle Bulcové v případě Německa řízení kvůli porušení unijních pravidel neukončila, ale jen pozastavila.

Přestože se v členských státech EU liší systémy výběru mýtného, všechny platí pro všechny uživatele silnic. Mýto vybírá podle ujeté vzdálenosti Francie, Řecko, Chorvatsko, Irsko, Polsko, Portugalsko, Španělsko a Itálie. Časové poplatky, tedy časově omezené dálniční známky, uplatňuje Bulharsko, Česko, Maďarsko, Rakousko, Rumunsko, Slovensko a Slovinsko. Bezplatné jsou dálnice a silnice například v Beneluxu, Skandinávii či Pobaltí.

 

„Prostě končíš!" Jak Babiš zachází se svými lidmi. Komentář Markéty Žižkové

Už za pár hodin bude jasno o tom, jaké složení vlády si představuje designovaný premiér Andrej Babiš. Události, které k tomuto rozzuzlení vedou, zatím nepřinesly žádné velké překvapení. Už delší dobu se spekulovalo o tom, že ministerské křeslo opustí šéfka resortu obrany Karla Šlechtová nebo ministr průmyslu Tomáš Hüner. Příznačný je ovšem způsob, kterým se o svém konci dozvěděli.

Šéfovi hnutí ANO se daří až do poslední chvíle tajit jména ministrů za ANO. Ví je Hrad a pak zřejmě několik Babišových nejbližších. K jejich zveřejnění vyzývali designovaného premiéra i sociální demokraté (kteří by jako koaliční partneři alespoň občas něco rádi věděli), na veřejnost se ale nedostala. Jak opakují členové hnutí stále dokola, své záležitosti si strana umí řešit za zavřenými dveřmi. Prostor pro úniky je minimální. Už kvůli tomu, že sami členové „této firmy“ toho ví jen pomálu a spoléhají na svého šéfa.

Link

Páteční ráno přitom opět ukázalo, jak Babiš ke svým lidem přistupuje. O svém konci v čele resortů se „nechtění“ ministři dozvěděli až dnes. Během telefonátu. A bez vysvětlení. Alespoň tak to popsala médiím Šlechtová. Telefon jí zazvonil v sedm ráno před zasedáním vlády.

4987065:article:true:true:true

O důvodech, proč už s ní Babiš není spokojený, se napsalo mnoho. Osobně jí ale prý nic nevysvětlil. „Pan předseda nic nezdůvodňuje. Prostě mi řekl, že nebudu součástí nového návrhu vlády,“ komentovala to pro média smířeně končící ministryně.

Dnes ráno se Babišovo rozhodnutí dozvěděl i šéf resortu průmyslu a obchodu. Právě okolo Hünera, potažmo obsazení významného ministerstva vedl Babiš se Zemanem spor. Už nyní – ač neznáme přesné jméno nového ministra – panují obavy z toho, jakým směrem Česko povede v důležitých rozhodnutích, jako je dostavba jaderných elektráren.

Link

Kdy se tento člověk i další „nováčci“ o své nominaci od Babiše dozvěděli, je otázka. Také jim zazvonil telefon dnes ráno?

Faktem přitom je, že i ministři, kteří odchází o „své vůli“ a rozhodnutí oznámili už před časem, to nelíčí zrovna v optimistických barvách. Ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán pochopil, že se znelíbil Zemanovi mimo jiné tím, že vydal hackera Jevgenije Nikulina do Spojených států. Kritizuje i poměry v ANO a tvrdí, že jeho názory se od směřování hnutí liší. Jeho odchod z resortu v posledních dnech působí tiše. Příliš nekomunikuje. Nevyjadřuje se ani k otázkám na resort. Nejvíce by se jeho kroky daly přirovnat k vytracení, kdy za sebou jen potichu zavře dveře.

Končící ministr zahraničí Martin Stropnický si zas po letech uvědomil, že politika je vlastně špinavá hra, na kterou nemá nervy.

Link

Když se podíváme na chvilku mimo vládu – třeba na pražský magistrát – tak uvidíme Adrianu Krnáčovou, která se rozčiluje, že ji obklopuje parta neschopných lidí. Zároveň je ale jasné, že k jejímu konci vedlo i to, že ztratila Babišovu podporu.

5017080:article:true:true:true

Zpátky ke kabinetu: už v pátek večer by mělo být jasno v tom, kdo za ANO získá místo v pověstném vládním autobusu. Jedno je ale jisté už teď. Každý jmenovaný bude muset počítat s tím, že přes přátelskou atmosféru na PR fotkách hnutí, ho může kdykoliv potkat krátký telefonát: „Končíš a není ti nic do toho proč“. A to i firemní šéfové svým podřízeným vyjadřují větší porci úcty.

32744