Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Experiment Mercedes-Benz 300 Life Jet: Kříženec auta a motorky z roku 1997

Experiment Mercedes-Benz 300 Life Jet: Kříženec auta a motorky z roku 1997

Experiment F 300 Life Jet s trojcípou hvězdou Mercedesu, aneb koncept sportovní tříkolky.

Už konstruktéři prvních vozidel bez koní věděli, že je snadnější postavit tricykl než samohyb se čtyřmi koly. Když opominu veskrze zajímavou parní éru, za první skutečný automobil světa, tedy ten s výbušným motorem je přece pokládán Patent-Motorwagen Carla Benze. A ten jich měl kolik? Pokračovatel vynálezcova odkazu se k myšlence tříkolky vrátil ve druhé polovině 90. let, avšak v moderní podobě.

Daimler-Benz se veskrze unikátním konceptem F 300 Life Jet snažil spojit dva světy: automobilový i motocyklový. Respektive dokázal, že je to možné. Projekt, který vedl Günter Hölzel, odstartoval vlastně už v polovině 90. let. 23. prosince 1995 proběhlo testování prototypu, ještě bez karoserie na Hockenheimringu. Coby diváci na něm nechyběli ani vysocí manažeři, nutno dodat, že mnozí z nich značně skeptičtí. Nezapomínejme navíc, že šlo ještě o dlouhou trať s lesními úseky a šikanami, ne „dráhu pro motokáry“.

Za sebou

Zkoušky se zdařily, což znamenalo, že celá záležitost dostala zelenou. Výsledek, třetí studii řady F (Forschung - výzkum) představil výrobce 9. září 1997 na 57. ročníku autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem. 3954 mm dlouhý, vpředu 1730 mm široký a 1527 mm vysoký stroj se do zatáček nakláněl, byl tedy agilní jako motorka a dvojice pasažérů seděla za sebou v tandemu. S veškerým pohodlím ovšem, tedy jako v autě a s minimálním působením odstředivých sil.

POKRAČOVÁNÍ ČLÁNKU SI MŮŽETE PŘEČÍST NA WEBU AUTO.CZ

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1