Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Harley-Davidson vyráběl skútr. Šlo s ním jezdit bez řidičáku, skončil ale v zapomnění

Harley-Davidson vyráběl skútr. Šlo s ním jezdit bez řidičáku, skončil ale v zapomnění

Harley-Davidson nevyrábí jen motorky. Počátkem šedesátých let zkoušel výrobce štěstí na poli městských skútrů. Příliš šťastně to ale nedopadlo.

 

Společnost Harley-Davidson netřeba dlouze představovat. S motocykly začal výrobce již v roce 1903, ustál velkou hospodářskou krizi i příval konkurence z Japonska. V České republice se značka těší velké oblibě, vždyť první pobočka tu vznikla už v roce 1924. V Praze dokonce působí vůbec nejstarší Harley-Davidson klub světa, jehož založení se datuje do roku 1928.

Tvary křižníků amerického výrobce jsou natolik ikonické, že pro motorky podobného střihu zlidověl název „harlejky“, obdobně jako je tomu u terénních automobilů se slovem „džíp“. Mohlo by se zdát, že společnost za celou svou historii produkovala jen motocykly pro drsné chlapy, ale není tomu tak. Počátkem šedesátých let se pokoušela prosadit na trhu malých městských skútrů.

Skútr s názvem Topper technicky navazoval na konstrukci německých motocyklů DKW, s nimiž v USA mohli kooperovat díky válečným reparacím. Stroj poháněl dvoudobý jednoválec 164 cm3 uložený vodorovně v podlážce, jenž produkoval výkon devět koňských sil (6,7 kW). S takovým pohonem zvládal skútr rychlost až 75 km/h (o 5 km/h více, než dovolovala tehdejší legislativa ve většině zámořských států), přičemž sílu na zadní kolo posílal prostřednictvím variátoru označovaného jako „Scootaway Drive“.

Více si přečtěte na webu Auto.cz.

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1