Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Hyundai začala v Nošovicích vyrábět inovovaný Tuscon, má vylepšený interiér i exteriér

Hyundai začala v Nošovicích vyrábět inovovaný Tuscon, má vylepšený interiér i exteriér

Automobilka Hyundai zahájila v Nošovicích na Frýdecko-Místecku výrobu inovovaného modelu Hyundai Tucson. Od předchozí verze se liší exteriér i interiér, vůz má i nové motory.

Hyundai Tucson se stal nejprodávanějším modelem značky Hyundai v Evropě. Jeho výroba začala v červnu 2015, celkem slezská továrna vyprodukovala téměř 700.000 těchto vozů. Model představuje 65 procent objemu výroby závodu.

Exteriér inovované verze se odlišuje novou maskou a nová jsou přední i zadní světla, která se vyrábějí v nedalekém nedávno otevřeném závodě Hyundai Mobis v Mošnově. Dosavadní xenonové jednotky nahradily svítilny osazené LED diodami. Přepracované jsou zadní páté dveře, vůz má i nová slitinová kola.

„V inovovaném interiéru na první pohled zaujme osmipalcový displej, který vyčnívá nad přístrojovou desku, a nový design sedaček,“ uvedl Vaněk. Pod horním okrajem čelního skla je kamera, která poskytuje informace tempomatu, systému čtení dopravních značek, hlídání vyjetí z jízdních pruhů a zpozorování překážky a aktivace systému nouzového brzdění.

„Nový Tucson bude jako první model z nošovické automobilky Hyundai vybaven systémem SVM (surround view monitoring), zobrazujícím na displeji auto z ptačí perspektivy, takže řidič bezpečně vidí případné překážky na všech stranách auta,“ uvedl mluvčí. V autě lze rovněž bezdrátově dobíjet telefony.

Motory prošly inovací. „U benzinových jednotek byl doplněn filtr pevných částic, u dieselových byl dosavadní motor 1.7 nahrazen zcela novým motorem 1.6 a dvoulitrový diesel prošel v Koreji důkladnou revizí, takže splňuje nejpřísnější evropskou emisní normu,“ uvedl Vaněk.

Automobilka loni v továrně v Nošovicích na Frýdecko-Místecku vyrobila 356.700 automobilů, letos má v plánu vyprodukovat 330.000 vozů. Podnik loni vytvořil čistý zisk 6,69 miliardy korun, o 1,78 miliardy nižší než v roce 2016, a tržby 136,67 miliardy korun (o šest miliard nižší než před rokem). Firma zaměstnává okolo 3300 lidí.

 

Kouká jako vyvoraná myš, nebo hledí jak žaba z kyšky? Mapy ukazují, jak se napříč ČR liší používání slov

Některá slova patří do nářečí nebo jsou pevně spojená s určitým regionem, třeba šufánek (naběračka) či zapackovat (klopýtnout). Co ale třeba slova jako koukat se, dívat se a hledět – máte pocit, že je jen tak volně zaměňujeme nebo volíme třeba podle formálnosti situace? Ve skutečnosti byla nebo jsou všechna tato slova regionálně vázaná.

Neznamená to sice, že by se v určité oblasti používalo výhradně jen jedno z nich, ale jsou oblasti, ve kterých je znatelná tendence volit některé z nich častěji.

U trojice slov koukat, dívat, hledět je současná situace podobná té původní nářeční. V Čechách i na Moravě se díváme, ale v Čechách se navíc často i koukáme. Na střední a východní Moravě a v části Slezska navíc i hledíme. Rozdíly se zachovávají i v ustálených spojeních kouká jako vyvoraná myš nebo hledí jak žaba z kyšky.

 

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají

Kde lidé spíše hledí a kde spíše koukají • Foto https://syd.korpus.cz/

Link

Co děláme, když nás tlačí čas? V severní polovině Čech a také v části Moravy se pospíchá, kdežto v jihozápadní části Čech se častěji chvátá. Na východě Čech se spěchá, což dříve plynule přecházelo ve středomoravské spíchá, které ale dnes slyšíme už jen výjimečně.

V Českém jazykovém atlasu najdeme zaznamenané i další zeměpisné rozdíly u běžně užívaných slov, které však už v dnešní mluvě nejsou tak patrné. Zatímco v severovýchodní polovině Čech a na severní a severozápadní Moravě se říkalo, že je člověk bojácný, v jihozápadní polovině Čech a na jihozápadní a střední Moravě se používalo spíš označení bázlivý.

 

Je bojácný, nebo bázlivý?

Je bojácný, nebo bázlivý? • Foto Český jazykový atlas, Ústav pro jazyk český AV ČR 2012, http://cja.ujc.cas.cz

Link

Člověku bez pokrývky hlavy se říkalo v severovýchodní polovině Čech vlasatý, v jihozápadní prostovlasý. Když se někomu nechtělo pracovat, byl na většině území Čech prostě líný, ale na jižním okraji lenivý a na Moravě lenošný nebo dokonce shnilý (což se používá dodneška).

Porovnání dalších dvojic slov najdete v aplikaci SyD Českého národního korpusu

Další mapy, které ukazují, jak odlišnou mají lidé tendenci používat obecně známá slova naleznete na webu Reflex.cz. 

 

Komunální volby 2018 se blíží. Aktuální informace i zpravodajství o sestavování politických koalic naleznete zde>>>

Blíží se senátní volby. Aktuální informace a zpravodajství naleznete zde>>>

-1