Jak těžký přívěs utáhne vaše SUV? Hodnoty můžou být výrazně odlišné

Tomáš Dusil

Potřebujete tahat za autem těžký přívěs? Vaše volba při koupi auta možná padne na SUV. Kolik vozidla utáhnou shrnuje Tomáš Dusil ze serveru Auto.cz.

Pokud se potřebujete pouze přepravovat a líbí se vám velká SUV, pak pravděpodobně nebudete řešit, jak těžký přívěs vyhlédnutý vůz utáhne. Jinak tomu je, jestliže máte v plánu toto auto používat také v roli „tažného koně“. Každý tak nějak očekává, že velká SUV budou v daném ohledu nejlepší volbou, neboť se u nich předpokládá největší zatížení takzvaně „na kouli“. Jenže i mezi těmito auty mohou být rozdíly. Ty se navíc mohou ukrývat rovněž v rámci modelu. S určitým motorem tak může mít auto vyšší hmotnost brzděného přívěsu než s jiným. Jak je to možné? Někdy rozhoduje konkrétní motorizace, jindy převodovka a jsou i případy, kdy záleží na tom, zda má auto pohon všech kol či jen poháněnou jednu nápravu.

Léta platilo, že nejlepší je pro tažení přívěsu samočinná planetová převodovka s měničem momentu. Naopak nejhůře vždy vycházel variátor (CVT). Důvodem je přenos točivého momentu třením. Ano, v planetové převodovce jsou také třecí segmenty v podobě lamelových spojek a pásových brzd. Ovšem ty přenášejí pouze výrazně redukovaný točivý moment. Hlavní tíha tady spočívá na planetovém soukolí. Jenže, jak se ukazuje, verze se samočinnou převodovkou dnes mají většinou nižší povolenou hmotnost brzděného přívěsu než stejné motory s manuálem. A to platí také v případě, že se jedná o převodovku s měničem momentu.

Zatímco nebrzděný přívěs může mít povolenou hmotnost maximálně 750 kg napříč všemi modely a výrobci aut, hodnota u brzděného přívěsu se může dost lišit.

POKRAČOVÁNÍ ČLÁNKU SI MŮŽETE PŘEČÍST NA WEBU AUTO.CZ

sinfin.digital