Články odjinud

Je ekologičtější dieslový, nebo elektrický pohon? Odpověď vás možná překvapí

Je ekologičtější dieslový, nebo elektrický pohon? Odpověď vás možná překvapí

Propagátoři elektrovozů vyzdvihují jejich nulové lokální emise, zatímco kritici upozorňují na využívání „špinavé“ energie z elektráren. Jsou tedy opravdu ekologičtější než konvenční auta?

Ta palčivá otázka v době rozšiřující se nabídky elektrických vozů a kritiky turbodieselů zaznívá stále častěji: Jsou elektromobily opravdu šetrnější k přírodě než konvenční auta, jak se o nich říká? Lokální emise jsou sice u nich nulové, ale co ty emise elektráren, jejichž elektřinu využívají? A co ta ekologicky náročná výroba baterií? Německý autoklub ADAC zjišťoval odpověď.

A v době stále reálnějšího zákazu dieselových aut v centrech měst bude tato odpověď pro mnohé hodně překvapivá. Z komplexního výzkumu totiž vyplývá, že u velkých aut je stále nejekologičtějším řešením naftový motor.

Po 150 000 ujetých kilometrech takové auto vyšší střední třídy podle ADACu v průměru vypustí 33 tisíc kilogramů oxidu uhličitého, což odpovídá 219 gramům CO2 na kilometr. U elektrovozů naopak tato hodnota činí 277 gramů CO2 na kilometr, hlavně kvůli ekologicky náročné produkci jejich baterií. Aby byly elektřinou poháněné vozy ekologičtější, musely by ujet alespoň 580 tisíc kilometrů.

Na druhou stranu výsledek elektrovozů lze výrazně vylepšit, to když pro jejich nabíjení budou využívány výhradně obnovitelné zdroje energie. To ale nejde vždy zajistit...

Celý článek najdete na Auto.cz