Konec osobního vlastnictví a elektromobilita. Automobilový průmysl prochází revolucí

Michal Benatzky

Automobilový průmysl prochází revolucí. A nejde jen o samořiditelná vozidla, která se v dohledné budoucnosti budou prosazovat stále razantněji. O slovo se přihlásí také alternativní pohony, jež budou ze scény stále více vytlačovat tradiční spalovací motory. Rozvoj sdílené ekonomiky také od základu otřese celým konceptem vlastnictví automobilu.  


Soumrak spalovacích motorů

Těžko si dnešní svět představit bez ropy. Černé zlato, jež dnes prakticky zajišťuje hladký chod světa, ale s námi nebude věčně. S postupně ubývajícími zásobami ropy je navíc zřejmé, že cena této strategické suroviny se bude postupně zvyšovat. Jako jedna z nejnadějnějších alternativ k dieselovým a benzínovým motorům se tak jeví elektrický pohon.

Přesto existuje několik faktorů, které zatím výraznějšímu rozmachu elektromobilů brání. Prvním z nich je neefektivní výroba. Produkce akumulátorů pro skladování energie totiž stále není levnou záležitostí a navíc je velmi energeticky náročná. Například výroba baterie pro Nissan Leaf zatíží životní prostředí až šesti tunami oxidu uhličitého. Zhruba stejné množství má na svědomí také výroba samotného automobilu. V konečném důsledku tak produkce aut na elektřinu zatíží životní prostřední až o 50 procent více, než v případě vozidla na konvenční pohon.

Další emise má na svědomí samozřejmě také výroba elektrické energie potřebné pro následný provoz vozidla. Podle studie, kterou publikovala agentura Bloomberg, je provoz elektromobilu nejekologičtější ve Francii, kde díky tamnímu energetickému mixu, kdy 90 energie pochází z jaderných nebo obnovitelný zdrojů, připadá na jeden elektrický kilometr méně než 10 gramů oxidu uhličitého. Nejhůře naopak dopadla s 240 gramy na kilometr Čína. I v nejlidnatější zemi světa je však provoz elektrického automobilu ekologičtější.

Také proto čeká v následujících desetiletích spalovací motory soumrak. Konkrétní výsledky můžeme pozorovat už nyní. Podle studie, kterou si nechala zpracovat automobilka Nissan, se v Británií za posledních 40 let snížil počet čerpacích stanic o 70 procent a jejich počet bude nadále klesat. V roce 2020 bude na ostrovech stejný počet čerpacích stanic nebo dobíjecích míst pro elektromobily. Země se tak postupně připravuje na elektrickou budoucnost. V roce 2040 by vlády Spojeného království s Francie totiž chtěly provoz vozidel na fosilní paliva zcela zakázat.

sinfin.digital