Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Mezinárodní řidičský průkaz: Kdy je potřeba a kde platí?

Mezinárodní řidičský průkaz: Kdy je potřeba a kde platí?

Pro cesty po silnicích EU našinci stačí platný český řidičák, ovšem v řadě zemí mimo Evropu musíte k němu mít i mezi národní oprávnění. Kde platí a co si k jeho získání připravit?

 

Chystáte se na cesty mimo unijní Evropu – třeba do Ameriky, Austrálie, někdejšího SSSR nebo Asie? Pak si nachystejte důležitého pomocníka: mezinárodní řidičský průkaz. Spolu s naším řidičákem a cestovním pasem jej podle Ministerstva dopravy i našich zkušeností vyžadují ve stovce zemí světa, hlavně velkých nebo hojně navštěvovaných. Pokud v seznamech cílovou zemi nenajdete, obvykle uznávají národní řidičák bez potíží.

Pro klid duše

Z našich cest ve vzdálených destinacích ale víme, že doklad je sice jednotlivými státy vyžadován, ale kontrolován bývá jen málokdy, nebo vůbec. K čemu tedy mezinárodní průkaz vlastně je, když jej většinou po vás nikdo nakonec v cizině nechce? Stačí jim vidět naši kartičku s vlajkou EU a vše je OK. Hodí se třeba při vyřizování zápůjčky vozu v autopůjčovně, při policejních nebo celních kontrolách a podobně. Je to vlastně pojistka na klid, kterou doporučují všichni cestovatelé. Rozdíl je poznat právě v okamžicích, kdy jej najednou po vás bude vyžadovat policista nebo celník v naději na úplatek. Nebo když jej třeba v případě nehody a jejího vyšetřování musíte odevzdat, dáte ten mezinárodní a máte pořád v záloze český. Takže radíme – pořídit!

Více si přečtěte na webu Auto.cz.

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1