Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Na rozleštění škrábanců karoserie stačí jednoduchá finta. Víme jak na to

Na rozleštění škrábanců karoserie stačí jednoduchá finta. Víme jak na to

I překvapivě hluboké škrábance umějí profesionálové opravit bez lakování. Majitel by tomu radši neměl přihlížet, metoda je na pohled brutální. Drobná poškození ale zvládnete i svépomocí.

Dobrá leštěnka a vosk dokážou schovat drobná poškození v laku. Po pár deštích se bohužel vyplaví silikony, které vyplňují vrypy, a škrábance jsou zase zpět. Existuje ovšem možnost, jak se jich zbavit definitivně, aniž byste museli celé auto přelakovávat. Lze totiž povrch rozleštit. Hned na úvod ovšem varujeme, že pokud nejste hazardéři, sami byste se neměli do následujících kroků vůbec pouštět doma.

Drahý špás

Odborníci si za renovaci celého auta řeknou asi kolem šesti tisíc. Proč je to tak drahé, nám ukazuje specialista na leštění laku a prodejce autochemie Jan Fábera, když vybaluje obsáhlou sadu šesti lešticích past – každou po čtyřech stovkách a k tomu excentrickou leštičku za 20.000 korun. Ta se nejen točí, ale také nepravidelně vykyvuje, díky čemuž nedělá hologramy v laku. S obyčejnou rotační bruskou ze supermarketu se lak snadno lokálně propálí, nebo poškrábe. A především je za tím obrovská práce – kompletní oživení vzhledu vozu trvá dva dny. Pro vyzkoušení jsme sáhli po značně zanedbaném autu, které roky nepoznalo pořádnou péči a kromě zvětralého laku se v něm ukrývaly i hluboké škrábance. Proto jsme se nebáli vyzkoušet na něm ani hrubou brusnou pastu. Jen rozleštění kusu blatníku tady zabralo dvě hodiny.

Čistota = půl úspěchu

Veškerá renovace laku vždycky začíná pečlivým umytím. Zapomeňte na vodu s jarem, která auto odmastí, ale pořádně neumyje. Stejně tak na odstranění asfaltu nepoužívejte technický benzin, kterým lak vysušíte a ve finále mu uškodíte. A v případě současných vodou ředitelných laků a pochromovaných plastů nepoužívejte ani letité zásoby autokosmetiky v garáži. Silné čisticí chemie totiž běžně bývaly na bázi agresivního louhu. „Dnešní profesionální chemické přípravky jsou určené pouze pro proškolené pracovníky. Laik například nerozezná kyselý přípravek, který nesmí přijít na některé laky. Potíž je i s pochromovanými díly, které okamžitě spálíte,“ vysvětluje Jan Fábera s tím, že renomovaní výrobci nikomu tuto silnou chemii přes ulici neprodají.

Pokračování článku najdete na Auto.cz

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1