Nejlevnější auto světa dojelo na konec cesty. Indického vozu Nano se v červnu vyrobil jediný kus

vkr

Nejlevnější sériově vyráběný automobil na světě, vůz Nano indické automobilky Tata Motors, po deseti letech dojel na konec své cesty. V červnu z výrobní linky sjel jediný automobil a Tata Motors přiznává, že výrobu zatím oficiálně nezastavila jen ze sentimentálních důvodů. Jedním dechem dodává, že v současné podobě s výrobou automobilu Nano pro příští rok už nepočítá. Paradoxně, důvodem konce lidového vozítka je snaha o úspory, které měly být jeho hlavní předností.

Když v roce 2008 indická automobilka Tata představovala světu a zejména Indii svůj model lidového vozu, doufala, že prodeje dosáhnou čtvrt milionu kusů ročně. Nyní, o deset let později, už je jasné, že vozu odzvonilo. V loňském fiskálním roce automobilka neprodala ani deset tisíc kusů a minulý měsíc si nízkonákladové Nano koupili jen tři lidé.

Nano mělo změnit indický trh. Mělo být příslibem, že relativně chudé rodiny si budou moci dovolit automobil a vyšší mobilitu spojenou například s cestami za lepším zaměstnáním. Firma doufala, že tisíce Indů vymění v zemi rozšířené mopedy a motocykly právě za bezpečnější a pohodlnější nízkonákladový vůz.

Zprvu to vypadalo, že tato úvaha funguje. Prodeje byly dobré a vůz získal ohlas po celém světě. Jenže po nějaké době se ukázalo, že největší přednost automobilu - nízká cena - se zároveň stala i jeho největším prokletím. Nano získalo synonymum „nejlevnějšího automobilu“, což v indické společnosti, jež si potrpí na sociální status, byla cesta do záhuby. Postavení nových majitelů vozu ve společnosti se paradoxně s koupí Nana snižovalo, což byl stav, který nechtěl nikdo připustit. „Slovo ´levný´ během naší marketingové kampaně zkazilo úplně všechno,“ přiznal během rozhovoru s CNBC i Ratan Tata. 

sinfin.digital