Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Nová legislativa má pomoci snížit emise nákladních aut. Co tzv. VECTO je?

Nová legislativa má pomoci snížit emise nákladních aut. Co tzv. VECTO je?

Evropská komise vypracovala novou legislativu, která dává povinnost výrobcům užitkových vozidel dokládat jejich energetickou náročnost. Legislativa má pomoci snížit emise nákladních aut. Platit bude od začátku příštího roku. Informace o tom co tzv. VECTO je a jak se počítá pro vás zpracoval Ladislav Černý z z Auto.cz. 

 

Pohled evropských zákonodárců na osobní i nákladní vozidla se příliš neliší. Osobní automobilky pod tíhou průměrné hodnoty CO2 na vozidlo a velkých pokut za jejich překročení produkují méně či více smysluplné elektromobily. Ty jim průměrné CO2 výrazně snižují. Evropské vedení se oprávněnému požadavku občanů na lepší životní prostředí vydalo podobným krokem v oblasti nákladních vozidel.

Rozdílnost vstupních dat

Otázka po průměrné spotřebě některého typu nákladního vozidla byla dříve výrazem hluboké neznalosti oboru, ve kterém náklad může být těžší než pohotovostní hmotnost vozidla a režim využití užitkového automobilu hýbe se spotřebou nafty v řádu desítek procent.

Proto dopravci před koupí pečlivě srovnávají spotřebu vyhlédnutého typu ve vlastním provozu, aby zjistili, jaké palivové nároky mohou očekávat. Má se tento roky praktikovaný a osvědčený model od ledna příštího roku změnit a dopravci budou vybírat nákladní vozidla na základě energetické náročnosti vozidel dle výpočtu VECTO? 

Co VECTO je?

Nástroj pro výpočet energetické náročnosti vozidel (Vehicle Energy Consumption Calculation Tool) se zkratkou VECTO určuje typizovaný nástroj pro určení spotřeby nafty a z ní plynoucí produkci CO2 těžkými nákladními vozidly. Otcové tohoto nástroje uvádějí jako hlavní účel porovnání klíčových parametrů jednotlivých vozidel, typů a značek.

Více o nové legislativě si můžete přečíst na AUTO.cz

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1