Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Nová legislativa má pomoci snížit emise nákladních aut. Co tzv. VECTO je?

Nová legislativa má pomoci snížit emise nákladních aut. Co tzv. VECTO je?

Evropská komise vypracovala novou legislativu, která dává povinnost výrobcům užitkových vozidel dokládat jejich energetickou náročnost. Legislativa má pomoci snížit emise nákladních aut. Platit bude od začátku příštího roku. Informace o tom co tzv. VECTO je a jak se počítá pro vás zpracoval Ladislav Černý z z Auto.cz. 

 

Pohled evropských zákonodárců na osobní i nákladní vozidla se příliš neliší. Osobní automobilky pod tíhou průměrné hodnoty CO2 na vozidlo a velkých pokut za jejich překročení produkují méně či více smysluplné elektromobily. Ty jim průměrné CO2 výrazně snižují. Evropské vedení se oprávněnému požadavku občanů na lepší životní prostředí vydalo podobným krokem v oblasti nákladních vozidel.

Rozdílnost vstupních dat

Otázka po průměrné spotřebě některého typu nákladního vozidla byla dříve výrazem hluboké neznalosti oboru, ve kterém náklad může být těžší než pohotovostní hmotnost vozidla a režim využití užitkového automobilu hýbe se spotřebou nafty v řádu desítek procent.

Proto dopravci před koupí pečlivě srovnávají spotřebu vyhlédnutého typu ve vlastním provozu, aby zjistili, jaké palivové nároky mohou očekávat. Má se tento roky praktikovaný a osvědčený model od ledna příštího roku změnit a dopravci budou vybírat nákladní vozidla na základě energetické náročnosti vozidel dle výpočtu VECTO? 

Co VECTO je?

Nástroj pro výpočet energetické náročnosti vozidel (Vehicle Energy Consumption Calculation Tool) se zkratkou VECTO určuje typizovaný nástroj pro určení spotřeby nafty a z ní plynoucí produkci CO2 těžkými nákladními vozidly. Otcové tohoto nástroje uvádějí jako hlavní účel porovnání klíčových parametrů jednotlivých vozidel, typů a značek.

Více o nové legislativě si můžete přečíst na AUTO.cz

 

„Prostě končíš!" Jak Babiš zachází se svými lidmi. Komentář Markéty Žižkové

Už za pár hodin bude jasno o tom, jaké složení vlády si představuje designovaný premiér Andrej Babiš. Události, které k tomuto rozzuzlení vedou, zatím nepřinesly žádné velké překvapení. Už delší dobu se spekulovalo o tom, že ministerské křeslo opustí šéfka resortu obrany Karla Šlechtová nebo ministr průmyslu Tomáš Hüner. Příznačný je ovšem způsob, kterým se o svém konci dozvěděli.

Šéfovi hnutí ANO se daří až do poslední chvíle tajit jména ministrů za ANO. Ví je Hrad a pak zřejmě několik Babišových nejbližších. K jejich zveřejnění vyzývali designovaného premiéra i sociální demokraté (kteří by jako koaliční partneři alespoň občas něco rádi věděli), na veřejnost se ale nedostala. Jak opakují členové hnutí stále dokola, své záležitosti si strana umí řešit za zavřenými dveřmi. Prostor pro úniky je minimální. Už kvůli tomu, že sami členové „této firmy“ toho ví jen pomálu a spoléhají na svého šéfa.

Link

Páteční ráno přitom opět ukázalo, jak Babiš ke svým lidem přistupuje. O svém konci v čele resortů se „nechtění“ ministři dozvěděli až dnes. Během telefonátu. A bez vysvětlení. Alespoň tak to popsala médiím Šlechtová. Telefon jí zazvonil v sedm ráno před zasedáním vlády.

4987065:article:true:true:true

O důvodech, proč už s ní Babiš není spokojený, se napsalo mnoho. Osobně jí ale prý nic nevysvětlil. „Pan předseda nic nezdůvodňuje. Prostě mi řekl, že nebudu součástí nového návrhu vlády,“ komentovala to pro média smířeně končící ministryně.

Dnes ráno se Babišovo rozhodnutí dozvěděl i šéf resortu průmyslu a obchodu. Právě okolo Hünera, potažmo obsazení významného ministerstva vedl Babiš se Zemanem spor. Už nyní – ač neznáme přesné jméno nového ministra – panují obavy z toho, jakým směrem Česko povede v důležitých rozhodnutích, jako je dostavba jaderných elektráren.

Link

Kdy se tento člověk i další „nováčci“ o své nominaci od Babiše dozvěděli, je otázka. Také jim zazvonil telefon dnes ráno?

Faktem přitom je, že i ministři, kteří odchází o „své vůli“ a rozhodnutí oznámili už před časem, to nelíčí zrovna v optimistických barvách. Ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán pochopil, že se znelíbil Zemanovi mimo jiné tím, že vydal hackera Jevgenije Nikulina do Spojených států. Kritizuje i poměry v ANO a tvrdí, že jeho názory se od směřování hnutí liší. Jeho odchod z resortu v posledních dnech působí tiše. Příliš nekomunikuje. Nevyjadřuje se ani k otázkám na resort. Nejvíce by se jeho kroky daly přirovnat k vytracení, kdy za sebou jen potichu zavře dveře.

Končící ministr zahraničí Martin Stropnický si zas po letech uvědomil, že politika je vlastně špinavá hra, na kterou nemá nervy.

Link

Když se podíváme na chvilku mimo vládu – třeba na pražský magistrát – tak uvidíme Adrianu Krnáčovou, která se rozčiluje, že ji obklopuje parta neschopných lidí. Zároveň je ale jasné, že k jejímu konci vedlo i to, že ztratila Babišovu podporu.

5017080:article:true:true:true

Zpátky ke kabinetu: už v pátek večer by mělo být jasno v tom, kdo za ANO získá místo v pověstném vládním autobusu. Jedno je ale jisté už teď. Každý jmenovaný bude muset počítat s tím, že přes přátelskou atmosféru na PR fotkách hnutí, ho může kdykoliv potkat krátký telefonát: „Končíš a není ti nic do toho proč“. A to i firemní šéfové svým podřízeným vyjadřují větší porci úcty.

32744