Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Nové motory slibují nižší spotřebu a emise. Vybrali jsme pět nejspolehlivějších za posledních deset let

Nové motory slibují nižší spotřebu a emise. Vybrali jsme pět nejspolehlivějších za posledních deset let

Pokud si plánujete nechat auto déle, máme pro vás hned pět tipů na motory, které vám vydrží.

Moderní motory jsou stále výkonnější, slibují nižší spotřebu paliva a emise. Splnění takto protichůdných požadavků vyžaduje použití stále většího množství techniky a obecně příslušenství. Jenže současně nesmí být takový motor příliš drahý. Je dostatečně známým faktem, že když technici a vývojáři chtějí použít komponenty některého z dodavatelů, které považují za kvalitní, zpravidla narazí na ekonomické oddělení, a to jim takovou součástku používat zatrhne jednoduše proto, že je příliš drahá.

Níže uvedených pět motorů jsou vlastně v dobrém slova smyslu zástupci „staré gardy“. Mnohé nabízené už od 90. let a stále vylepšované ve snaze splnit zpřísňující se emisní normy. Ač někteří tvrdí, že takové úpravy těmto motorům škodí a že tedy novější verze již nejedou jako ty původní, ve skutečnosti je na tom jen málo pravdy. Těžko totiž můžete srovnávat dynamiku a jízdní projev motoru Renault 1.6 16V v prvním Méganu a v základu stejného motoru ve třetí generaci modelu. Mégane III je proti Méganu I mnohem větší a těžší.

Všechny níže uvedené motory si vystačí s klasickým nepřímým vstřikováním benzínu. Díky němu netvoří saze, což se o motorech s přímým vstřikováním říci rozhodně nedá. Druhou výhodou je čistící funkce sání a zejména sacích ventilů, tudíž se tyto motory nepotýkají se zanášením sání a ventilů karbonem. Pokud na dosedacích plochách ventilů karbon ulpívá, vede to až k jejich podpálení. Toto se děje dle některých specialistů ve zvýšené míře při provozu na palivo o nižším oktanovém čísle.

Ford 1.6 16V (Sigma) – Vyvinuto ve spolupráci s Yamahou

Pokud nepočítáme variantu 1.7 16V, používanou výhradně v malém kupé Puma a která se jako jediná vyráběla v Japonsku u Yamahy, pak největším zástupcem motorů řady Sigma je jednotka 1.6 16V. Právě na ni lidé nejvíce vzpomínají, když mluví o první či druhé generaci Focusu. I s výkonem 74 kW, kterým disponovala jednodušší verze, nabízel Focus velmi příjemnou dynamiku.

Článek pokračuje na Auto.cz

 

Šokující zjištění vědců: Pokud nejíte sladké, ohrožujete vlastní zdraví

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Diety chudé na sacharidy, jako je například Dukanova nebo Atkinsova dieta, jsou velmi módní, zvláště pro své rychlé a výrazné účinky. Tyto diety omezují či vylučují ze stravy všechny sacharidy, včetně rychle vstřebatelných cukrů (obsažených třeba v moučnících) a pomalu vstřebatelných cukrů (jsou například v chlebu, těstovinách či rýži). Stoupenci takové diety vyřazují z jídelníčku rovněž ovoce a zeleninu. Jejich strava naopak obsahuje hodně proteinů a tuků. To je ovšem nebezpečná volba.

Výzkum profesora Macieje Banacha z Lodžské univerzity ukazuje, že dieta chudá na sacharidy představuje v dlouhodobé perspektivě riziko pro zdraví. Tým vědců sledoval 11 let více než 24.000 dobrovolníků, mužů i žen. Všichni drželi dietu, ale nikoli stejnou. Když vědci zjistili jejich zdravotní stav, životní styl a výživu, srovnávali rizika předčasné smrti.

Link

Účastníkům studie, kteří nejedli sacharidy, hrozilo o 32 procent vyšší nebezpečí, že zemřou o šest let dříve, než ti, jejichž strava obsahovala hodně sacharidů. Riziko, že člověk podlehne kardiovaskulární chorobě, vzrostlo o 50 procent, jestliže dotyčná osoba konzumovala málo sacharidů či dokonce žádné. U rakoviny bylo riziko o 30 procent vyšší.

Studie také ukázala, že osobám s normální váhou, které se rozhodly držet takovou dietu, hrozilo větší riziko předčasného úmrtí než lidem obézním. Výsledky se potvrdily i poté, co bylo přihlédnuto ke konzumaci alkoholu, kouření, fyzické aktivitě či chorobám jako je vysoký krevní tlak.

Podle autorů studie nejsou tyto výsledky spojeny jen s nízkým přísunem sacharidů. Souvisejí zřejmě i se zvýšenou konzumací proteinů a tuků. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) nadměrná konzumace červeného masa a uzenin bohatých na cholesterol a nasycené tuky přispívá ke vzniku některých druhů rakoviny, zejména střev a konečníku. Tyto látky mají rovněž na svědomí kardiovaskulární choroby. Navíc může hrát roli i snížená konzumace minerálních látek a vitamínů.

Link

Francouzská Národní agentura pro bezpečnost potravin (ANSES) varuje před "klinickými, biologickými a psychickými dopady" spojenými s odtučňovacími dietami. Vzhledem k nedostatku některých živin mohou nastat problémy s kostmi či s metabolismem. V dlouhodobé perspektivě tyto diety vedou k bludnému kruhu, kdy člověk znovu nabere shozené kilogramy.

Jestliže jsou diety chudé na sacharidy v krátkodobé perspektivě účinné, jsou dlouhodobě riskantní a neměly by být doporučovány, varuje profesor Banach. Je totiž důležité nevynechávat jeden druh potravy. Sacharidy, proteiny a tuky jsou pro stravování nezbytné. Podle nutričních poradců je výživová potřeba člověka pokryta, jestliže se strava skládá z asi 50 procent sacharidů, 20 procent proteinů a 30 procent tuků.

-1