Newsletter

Týdenní přehled nejdůležitějších zpráv
do vaší e-mailové schránky

Newsletter
Přihlásit se k odběru

Nové motory slibují nižší spotřebu a emise. Vybrali jsme pět nejspolehlivějších za posledních deset let

Nové motory slibují nižší spotřebu a emise. Vybrali jsme pět nejspolehlivějších za posledních deset let

Pokud si plánujete nechat auto déle, máme pro vás hned pět tipů na motory, které vám vydrží.

Moderní motory jsou stále výkonnější, slibují nižší spotřebu paliva a emise. Splnění takto protichůdných požadavků vyžaduje použití stále většího množství techniky a obecně příslušenství. Jenže současně nesmí být takový motor příliš drahý. Je dostatečně známým faktem, že když technici a vývojáři chtějí použít komponenty některého z dodavatelů, které považují za kvalitní, zpravidla narazí na ekonomické oddělení, a to jim takovou součástku používat zatrhne jednoduše proto, že je příliš drahá.

Níže uvedených pět motorů jsou vlastně v dobrém slova smyslu zástupci „staré gardy“. Mnohé nabízené už od 90. let a stále vylepšované ve snaze splnit zpřísňující se emisní normy. Ač někteří tvrdí, že takové úpravy těmto motorům škodí a že tedy novější verze již nejedou jako ty původní, ve skutečnosti je na tom jen málo pravdy. Těžko totiž můžete srovnávat dynamiku a jízdní projev motoru Renault 1.6 16V v prvním Méganu a v základu stejného motoru ve třetí generaci modelu. Mégane III je proti Méganu I mnohem větší a těžší.

Všechny níže uvedené motory si vystačí s klasickým nepřímým vstřikováním benzínu. Díky němu netvoří saze, což se o motorech s přímým vstřikováním říci rozhodně nedá. Druhou výhodou je čistící funkce sání a zejména sacích ventilů, tudíž se tyto motory nepotýkají se zanášením sání a ventilů karbonem. Pokud na dosedacích plochách ventilů karbon ulpívá, vede to až k jejich podpálení. Toto se děje dle některých specialistů ve zvýšené míře při provozu na palivo o nižším oktanovém čísle.

Ford 1.6 16V (Sigma) – Vyvinuto ve spolupráci s Yamahou

Pokud nepočítáme variantu 1.7 16V, používanou výhradně v malém kupé Puma a která se jako jediná vyráběla v Japonsku u Yamahy, pak největším zástupcem motorů řady Sigma je jednotka 1.6 16V. Právě na ni lidé nejvíce vzpomínají, když mluví o první či druhé generaci Focusu. I s výkonem 74 kW, kterým disponovala jednodušší verze, nabízel Focus velmi příjemnou dynamiku.

Článek pokračuje na Auto.cz

 

„Prostě končíš!" Jak Babiš zachází se svými lidmi. Komentář Markéty Žižkové

Už za pár hodin bude jasno o tom, jaké složení vlády si představuje designovaný premiér Andrej Babiš. Události, které k tomuto rozzuzlení vedou, zatím nepřinesly žádné velké překvapení. Už delší dobu se spekulovalo o tom, že ministerské křeslo opustí šéfka resortu obrany Karla Šlechtová nebo ministr průmyslu Tomáš Hüner. Příznačný je ovšem způsob, kterým se o svém konci dozvěděli.

Šéfovi hnutí ANO se daří až do poslední chvíle tajit jména ministrů za ANO. Ví je Hrad a pak zřejmě několik Babišových nejbližších. K jejich zveřejnění vyzývali designovaného premiéra i sociální demokraté (kteří by jako koaliční partneři alespoň občas něco rádi věděli), na veřejnost se ale nedostala. Jak opakují členové hnutí stále dokola, své záležitosti si strana umí řešit za zavřenými dveřmi. Prostor pro úniky je minimální. Už kvůli tomu, že sami členové „této firmy“ toho ví jen pomálu a spoléhají na svého šéfa.

Link

Páteční ráno přitom opět ukázalo, jak Babiš ke svým lidem přistupuje. O svém konci v čele resortů se „nechtění“ ministři dozvěděli až dnes. Během telefonátu. A bez vysvětlení. Alespoň tak to popsala médiím Šlechtová. Telefon jí zazvonil v sedm ráno před zasedáním vlády.

4987065:article:true:true:true

O důvodech, proč už s ní Babiš není spokojený, se napsalo mnoho. Osobně jí ale prý nic nevysvětlil. „Pan předseda nic nezdůvodňuje. Prostě mi řekl, že nebudu součástí nového návrhu vlády,“ komentovala to pro média smířeně končící ministryně.

Dnes ráno se Babišovo rozhodnutí dozvěděl i šéf resortu průmyslu a obchodu. Právě okolo Hünera, potažmo obsazení významného ministerstva vedl Babiš se Zemanem spor. Už nyní – ač neznáme přesné jméno nového ministra – panují obavy z toho, jakým směrem Česko povede v důležitých rozhodnutích, jako je dostavba jaderných elektráren.

Link

Kdy se tento člověk i další „nováčci“ o své nominaci od Babiše dozvěděli, je otázka. Také jim zazvonil telefon dnes ráno?

Faktem přitom je, že i ministři, kteří odchází o „své vůli“ a rozhodnutí oznámili už před časem, to nelíčí zrovna v optimistických barvách. Ministr spravedlnosti v demisi Robert Pelikán pochopil, že se znelíbil Zemanovi mimo jiné tím, že vydal hackera Jevgenije Nikulina do Spojených států. Kritizuje i poměry v ANO a tvrdí, že jeho názory se od směřování hnutí liší. Jeho odchod z resortu v posledních dnech působí tiše. Příliš nekomunikuje. Nevyjadřuje se ani k otázkám na resort. Nejvíce by se jeho kroky daly přirovnat k vytracení, kdy za sebou jen potichu zavře dveře.

Končící ministr zahraničí Martin Stropnický si zas po letech uvědomil, že politika je vlastně špinavá hra, na kterou nemá nervy.

Link

Když se podíváme na chvilku mimo vládu – třeba na pražský magistrát – tak uvidíme Adrianu Krnáčovou, která se rozčiluje, že ji obklopuje parta neschopných lidí. Zároveň je ale jasné, že k jejímu konci vedlo i to, že ztratila Babišovu podporu.

5017080:article:true:true:true

Zpátky ke kabinetu: už v pátek večer by mělo být jasno v tom, kdo za ANO získá místo v pověstném vládním autobusu. Jedno je ale jisté už teď. Každý jmenovaný bude muset počítat s tím, že přes přátelskou atmosféru na PR fotkách hnutí, ho může kdykoliv potkat krátký telefonát: „Končíš a není ti nic do toho proč“. A to i firemní šéfové svým podřízeným vyjadřují větší porci úcty.

32744