Články odjinud

Novinka slibuje zvýšit účinnost dieselu o pětinu. Je to tekutý dusík!

Novinka slibuje zvýšit účinnost dieselu o pětinu. Je to tekutý dusík!

Inženýrská firma Ricardo pracuje na technologii, která by mohla výrazně zvýšit účinnost vznětového motoru. I to je důkaz, že dieselové motory v osobních autech z našich cest jen tak nezmizí.

I přes neutuchající zbrojení proti vznětovým motorům automobilky stejně jako strojírenské firmy, vyvíjející a vyrábějící automobilové příslušenství, stále podrobují vznětový motor dalšímu vývoji. I z toho lze usuzovat, že agregát pracující na principu vznícení směsi vysokou teplotou vzniklou jejím stlačením ve válci se do 'věčných lovišť' v nejbližších letech určitě nechystá. Navzdory různým prohlášením často samozvaných odpůrců těchto motorů.

Ano, elektromobilita postupuje a je téměř jisté, že jednou bude převažujícím pohonem osobních a asi i lehkých užitkových automobilů. Doba plošného rozšíření těchto pohonů ale určitě není v horizontu řekněme deseti let.

O celou pětinu!

Budoucnost má dle firmy Ricardo vznětovému motoru zajistit výrazné zvýšení jeho termodynamické účinnosti. Ta je u současných velmi dobře řešených vznětových motorů přibližně čtyřicetiprocentní. Firma Ricardo ovšem slibuje s využitím technologie CryoPower její zvýšení až na 60 procent! Tedy o celou pětinu více. Jakým způsobem toho chtějí dosáhnout? Údajně využijí tekutý dusík v kombinaci s velmi propracovanou termodynamikou celého agregátu, k čemuž má motoru pomoci právě tekutý dusík, jenž ovšem nebude palivem tohoto motoru. Dále se počítá s využitím již známých termodynamických cyklů. Kromě Dieselova to bude také Millerův cyklus, jenž pracuje se zkráceným kompresním zdvihem vůči expanznímu, přičemž rozdíl mezi nimi je 'doháněn' dodatečným stlačením vzduchu (kompresorem, turbodmychadlem) a dále s nápadem Johna Ericssona.

Takzvaný Ericcsonův–Braytonův cyklus počítá s ideálním tepelným oběhem, kde přívod i odvod tepla je realizován při konstantním tlaku. Cyklus je však za běžných podmínek vhodný spíše než pro pístový motor pro spalovací turbínu.

Celý článek najdete na Auto.cz

 

Články odjinud