Od Plechové Lízinky po živočišnou říši: Čtyři auta, která změnila svět

Aleš Sleeper

Na mnoho aut si ani zarytý fanoušek po letech nevzpomene. Jiná pomohla výraznou měrou s motorizací buď celé planety, nebo alespoň její části. Na počátku vývoje silničního vozidla se spalovacím motorem bylo Německo, záhy jej ovšem převálcovala ve výrobě Francie, i když s vydatnou pomocí západního souseda (licence na motory Daimler). Na počátku 20. století se do čela zemí vyhouply USA a setrvaly tam až do japonského útoku. Dnes se na výsluní vyhřívá Čína. Jiná situace panuje v modelech. Tam vlastně, alespoň mezi osobními auty, vévodí Toyota Corolla.

Jenže lze počítat s něčím, čehož základní koncepce se léty měnila a prošlo mnoha generačními obměnami? Jde vlastně jen o setrvávání u stejného názvu, to je záležitost hlavně marketingová, samozřejmě, Japonci moc dobře vědí, proč tak činí. Volkswagen Golf sice zůstává v základu stejný, ale postupně rostl... Jsou tu přece jiná auta, jejichž vzhled se za několik desetiletí produkce výrazněji nezměnil a stala se legendami. Nesou značky Ford, Volkswagen, Citroën a Fiat.

Ford T

Prvních pět let od svého založení vyráběla Ford Motor Company své vozy pouze kusově. Zlom nastal až s debutem Modelu T v říjnu 1908. Henry Ford sliboval, že „posadí Ameriku na kola“, to také dodržel. „Plechová Lízinka“ vážila v základní verzi sotva 540 kg a ke štěstí jí stačil dvacetikoňový (15kW) čtyřválec SV 2,98 l. Musel, za celých devatenáct let produkce se na rozdíl od auta nezměnil. Rozjel ji maximálně na sedmdesátku...

Spotřeba benzinu mezi 11 a 22 litry na stokilometrovou vzdálenost byla naprosto normální a vzrušovala málokoho. Pásová výroba, která byla zavedena v roce 1913, snížila cenu z původních 850 dolarů až pod 260, takže si „téčko“ mohli dovolit i někteří Fordovi dělníci. Už před vypuknutím první světové války v Evropě neslo 90 % automobilů na světě tuto značku. Samotný Model T se ovšem vizuálně změnil. Začátkem dvacátých let se zaoblila příď a těsně před samotným finále došlo k radikálnímu snížení vozu, aby konzervativní značka udržela krok s konkurencí.

sinfin.digital